مدیرکل آموزشوپرورش یزد با بیان اینکه نسخه آموزشی دیروز پاسخگوی نسل امروز نیست، گفت: قرارگاه جهادی عدالت تربیتی باید با تغییر رویکرد، بخشی از توان خود را به شناخت نیازهای دانش آموزان و راهکارهای برآورده کردن این نیازها به کار گیرد.
به گزارش خبرنگار فارس در یزد، محمدکاظم رحیمینژاد صبح امروز در نشست قرارگاه جهادی «عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» استان، اظهار کرد: امروز باید بپذیریم که نسخهای که برای نسل امروز پیچیده شده است، پاسخگوی نیازهای آنها نیست و مخاطب شناسی باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: باید قبول کنیم که از دانشآموزان فاصله داریم و تا زمانی که شناخت ما از نیازهای امروز دانشآموزان کامل نشده و این فاصله کم نشود، اقداماتی که انجام میدهیم، بینتیجه خواهد ماند. لذا باید بخشی از توان قرارگاه جهادی عدالت تربیتی را به شناسایی و راهکارهای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان اختصاص دهیم.
مدیرکل آموزشوپرورش استان با تأکید بر اینکه نیازمند تغییر موضع در اقدامات و فعالیتهای خود هستیم، ابراز کرد: قطعاً تأمین زیرساختها اعم از فضای آموزشی و نیروی انسانی برای ارائه آموزش به دانشآموزان بسیار اهمیت دارد؛ اما یک اصل در این میان مغفول مانده که سایر تلاشهای صورت گرفته در آموزشوپرورش را تحتالشعاع خود قرار داده و حتی میتواند منجر به نتیجه عکس شود.
وی ادامه داد: برخی افراد این اتفاق را ناشی از تغییرات نسلی ذکر میکنند که اگر بر چنین باور باشیم باید نسبت به شناخت نیازها و فضای امروز دانش آموزان اقدام و خدمات آموزشوپرورش را متناسب با نگاه آنها ارائه کنیم. به عبارتی یا باید دنیای آنها را به نگاه خودمان نزدیک کنیم یا اینکه خودمان را همرنگ دنیای آنها کنیم؛ در غیر این صورت تمام اقدامات و هزینهها مانند آب در هاون کوبیدن است.
این مسئول با بیان اینکه پرداختن به آینده نباید منجر به فراموشی شرایط فعلی شود، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که بیش از ۹۵ درصد اقدامات کنونی مدیران آموزشوپرورش صرف حوزه پشتیبانی و تأمین امکانات آموزش شده و مقدار کمتری به مسائل تربیتی اختصاص یافته که عمدتاً متمرکز بر آموزش میشود.
مدیرکل آموزشوپرورش اضافه کرد: اگر قرار بود اقدامات انجام شده در حوزه زیرساختی مثمر ثمر باشد، اکنون پس از گذشت ۱۰ سال از صرف چهار هزار میلیارد دلار از محل صندوق توسعه کشور برای بازسازی، مقاومسازی و توسعه مدارس همچنان با افزایش کسریها و مطالبات و کارهای انجام نشده فراوان مواجه نبودیم.
رحیمی نژاد گفت: باید بپذیریم نسخهای که برای نسل امروز پیچیده شده است، پاسخگوی نیازهای آنها نیست و مخاطب شناسی باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد. لذا تا زمانی که شناخت ما از نیازهای امروز دانشآموزان کامل نشود و این فاصله کاهش نیابد، اقداماتی که انجام میدهیم، بینتیجه خواهد ماند.
پایان پیام/ف