یزد پورتال
06 اردیبهشت 1401 - 13:28

حمل و نقل ریلی و جاده‌ای یزد، ظرفیتی مغفول مانده برای درآمدزایی

حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای استان یزد به واسطه قرار گیری در مرکزیت ثقل استان های بزرگی همچون اصفهان ، فارس ، کرمان و هرمزگان فرصت مناسبی برای درآمدزایی است که متأسفانه تاکنون آن طور که باید مورد حمایت و استفاده قرار نگرفته است. محمدرستگاری، مدیرکل راهداری یزد، در این خصوص به خبرنگار فارس از این استان اظهار کرد: تعداد ۲۷۲ شرکت حمل و نقل کالا و تعداد ۵۳ شرکت حمل و نقل مسافربری به ترتیب با هشت هزار و ۴۴۳ دستگاه ناوگان کالا و ۷۰۸ دستگاه ناوگان مسافربری جابجایی کالا و مسافر در سطح استان یزد است. وی با بیان این‌که در طول سه سال گذشته ۱۱۶ کیلومتر به طول بزرگراه‌های استان افزوده شده و مجموع آن‌ها به ۷۸۸ کیلومتر رسیده است،‌ گفت:‌ در این میان ۴۰ کیلومتر راه روستایی جدید نیز ساخته شده است. رستگاری با اشاره به این‌که راه‌های روستایی استان یزد در قالب طرح ابرار در دستور کار هستند، افزود: خوشبختانه در استان روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد راه نداریم و در جهت رفع نقاط حادثه خیز نیز بر اساس اولویت بندی کمیسیون ایمنی راه‌های استان و مطالعات قطعی و مصوب شده ۷۴ مورد به صورت قطعی و کامل انجام شد و ۸۱ مورد نیز آشکارسازی و الزامات ایمنی تامین شده است. مدیرکل راهداری یزد تصریح کرد: استان یزد از نظر معدنی رتبه دوم، از نظر صنعتی رتبه چهارم و از نظر کاهش تلفات و مصدومان حوادث رانندگی رتبه دوم کشور را دارد. در بحث حمل و نقل ریلی و ظرفیت‌های استان یزد نیز مدیرکل راه آهن یزد از قرار گرفتن این استان در رتبه  نخست بارگیری و حمل در راه‌آهن کشور خبر داده و گفت: راه آهن یزد در سال ۱۴۰۰ توانست با بارگیری و تخلیه ۱۹.۴ میلیون تن محموله، رتبه نخست بارگیری و حمل و نقل ریلی کشور را به خود اختصاص دهد. رحمت رحمت‌نژاد افزود: از این میزان تناژ، ۱۳.۷ میلیون تن به بارگیری و ۵.۷ میلیون تن به تخلیه اختصاص داشته و از سوی دیگر، این اداره کل در مجموع تن کیلومتر خالص حمل شده و تن کیلومتر مبدا_مقصد، با مقدار ۱۲.۴ میلیارد تن کیلومتر، رتبه نخست کشور در این زمینه را نیز کسب نموده که از این میزان، ۶.۵ میلیارد تن کیلومتر مبدا-مقصد و ۵.۹ میلیارد تن کیلومتر خالص حمل شده‌ی اداره کل راه آهن یزد بوده است. وی با بیان اینکه اداره کل راه آهن یزد طی سال ۱۴۰۰ در حوزه درآمد بار‌های داخلی، رتبه اول راه آهن کشور را از آن خود کرده است ، ادامه داد:  با وجود کاهش ۲۳ درصدی تعداد لکوموتیوها ، با اهتمام و تلاش پرسنل این مجموعه ، شاهد رشد هشت درصدی بهره‌وری لکوموتیو نسبت به سال ۱۳۹۹بوده ایم. به گفته مدیرکل راه آهن یزد ، این مجموعه در حوزه بار‌های صادراتی نیز با جذب و حمل ۱۲ هزار و ۲۰۰ تن بار صادراتی و کسب رشد ۱۷۰ درصدی نسبت به سال ۹۹، رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت کرده ؛ ضمن آنکه ۱.۵ میلیون تن از کالا‌های حمل شده به محموله‌های ترانزیت بین المللی اختصاص داشته که نسبت به سال ۹۹، با رشد چشمگیر ۲۱۵ درصدی همراه بوده است. در کنار این فعالیت‌ها در راه آهن استان یزد، به تازگی شاهد اتفاقات برون مرزی این مجموعه نیز هستیم به گونه‌ای که مدیر کل راه‌آهن یزد در این خصوص از حمل و صادرات اولین بار محموله کاشی از ایستگاه یزد به مقصد ترکیه در راستای حمایت از تولید و جذب بارهای انبوه ریل پسند و کمک به ارزآوری کشور خبر داده است. رحمت نژاد افزود: این محموله در جهت حمایت از تولیدات صنایع داخلی و رفع موانع صادرات شامل ۳۴۰ تن کاشی و سرامیک در ۱۵ واگن مسقف اروپایی در ایستگاه یزد بارگیری و به مقصد ترکیه جهت صادرات حمل شد. وی با اشاره به این‌که سالپانه بیش از ۲۵۰ هزار تن صادرات کاشی از کارخانجات استان یزد به مقاصد ترکیه، اروپا و سوریه ارسال می‌شود، اظهار کرد: این محموله کاشی بصورت آزمایشی و در راستای جلب نظر صاحب کالا جذب و حمل شد. به گفته‌ این مسئول، در نظر است که در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح ، در فاز اول ماهانه دو هزار تن کاشی و سرامیک جذب و جهت صادرات به ترکیه از این اداره کل حمل شود. در کنار این دو بخش زمینی ( جاده ای ) و ریلی ، یک ظرفیت دیگر حمل و نقل در استان یزد نیز وجود دارد که معمولا کمتر مورد توجه جهت سرمایه گذاری بوده و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. در این خصوص استاندار یزد با اشاره به وضعیت پروازهای استان و نارضایتی شدید یزدی‌ها از آن گفت : تاخیرهای مکرر و انجام پروازهایی در بدترین ساعات پروازی در استان، به هیچ وجه زیبنده مردم این دیار صنعتی و گردشگری نیست. مهران فاطمی افزود: صنعت فرودگاهی و هواپیمایی، یک صنعت بزرگ و های‌تک است به طوری که ۳۱۴۳ میلیارد دلار ارزش افزوده ناخالص را اقتصاد جهانی به خود اختصاص داده و به ازای هر ۱۰۰ نفر اشتغال در این صنعت ، ۶۰۰ شغل در دیگر صنایع ایجاد می‌کند که همین موضوع، اهمیت توسعه و توجه به این بخش را نمایان می‌کند. وی تصریح کرد: استان یزد با وجود قرارگیری در بهترین موقعیت جغرافیایی و جایگاه و موقعیت خوب خود در حوزه گردشگری، صنعت، معدن و... ، بدترین سامانه حمل و نقل ریلی ، هوایی و زمینی را دارد لذا در این راستا پیرو پیگیری ها و مدل طراحی شده توسط استانداران قبلی، تلاش شد تا این پیگیری ها منجر به اقدام کنیم. استاندار یزد در ادامه از تحقق پروازی با بیس یزد و دارای ساعت پروازی دقیق و منظم و نیز امضای تفاهم نامه‌ای با شرکت هواپیمایی ماهان و با مشارکت بخش خصوصی یه حجم ریالی هشت هزار میلیارد جهت راه‌اندازی یک شرکت پروازی مختص یزد خبرداد و اضافه‌کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده چهار هواپیما شامل ۲ هواپیما با ظرفیت ۵۰ نفر و دو هواپیما با ظرفیت قریب به ۱۵۰ نفر خریداری و برای سفرهای کوتاه برد (سراسر کشور) و میان برد ( ترکیه، دبی، قطر و ...) مورد استفاده قرار می گیرد. فاطمی ادامه داد: طبق تفاهم نامه  مذکور ظرف مدت سه ماه شرکت پروازی یزد به ثبت رسیده ، هواپیماها خریداری و یزد برای اولین بار صاحب یک شرکت پروازی می شود. وی در ادامه با بیان این‌که متاسفانه وضعیت حمل و نقل ریلی نیز مساعد و رضایت بخش نیست به طوری که تنها قطار ترنست موجود در استان نیز از چند ماه قبل کنار گذاشته شده است ، رسیدگی به مشکلات حمل و نقل ریلی و هوایی استان یزد به عنوان یکی از سه راس مثلث گردشگری کشور را خواستار شد. به هر حال علاوه بر حمل و نقل بار که عمدتا از مبدا معادن و کارخانجات صنعتی استان یزد جابجا می‌شوند و نیز مسافرانی که در مقاطع مختلف سال ، استان یزد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، این استان ۷۱ هزار کارگر غیر بومی دارد که از ۲۳۰ شهر کشور در یزد ساکن هستند و دائما در حال رفت و آمد به شهر خود و محل کار هستند و این سه بخش ظرفیت‌های خوبی برای حمل و نقل در مرکز ایران تلقی می شود و می‌تواند جزء بخش‌های پردرآمد کشور و استان یزد محسوب شود. انتهای پیام/ر
منبع: فارس
شناسه خبر: 279776

مهمترین اخبار یزد: