امروزه جشن میوه در قالب جشنوارهها جزو یکی از جذابترین و پرطرفدارترین رویدادهای گردشگری شدند و یزد از بهار تا زمستان میزبان این جشنوارههاست.
به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، یکی از اتفاقات خوبی که با پیوست گردشگری اتفاق افتاده مراسمهای شکرانه برداشت میوه و جشن میوهها و جشنوارههای متعدد فرهنگی بود که توانست در یزد به خوبی برنامهریزی شود، جشنهایی که در ایران باستان نیز به وفور متناسب با برداشت میوهها و با رویکرد شکرگزاری برگزار میشد. یکی از مهمترین این جشنها را میتوان جشن انار عنوان کرد که جزو پرطرفدارترین جشنهای برداشت میوه در استانهایی مانند یزد و کرمان است، این جشنواره به خوبی توانست جای خود را در کشور باز کند و به یکی از مهمترین رویدادهای ملی گردشگری تبدیل شود.
جشن انار یا «ناردونه» یکی از جشنهایی بود که شهرستان تفت برای اولین بار به صورت جشنواره گردشگری میزبان آن شد و توانست در این وریداد ضریب اشغال هتلها را به ۱۰۰ درصد برساند و جمعیت بسیار زیادی را به سوی خود روانه کند، انهم نه فقط از سایر استانها و شهرستانها بلکه یزدیهای زیادی نیز به سمت این جشن روانه شدند و در آن شرکت کردند.
پس از اینکه رویداد گردشگری انار توانست طرفداران زیادی پیدا کند و جامعه محلی به خوبی از آن ذینفع شدند، جشنوارههای متعدد برداشت میوه از انگور و زردآلو و پسته و خرما گرفته تا انجیر و توت و بادام و ... به جشنهای شکرگزاری افزوده شدند به طوری که امروز جزو جاذبه های فصلی از انها میتوانیم یاد کنیم.
جشن شکرگزاری توت در روستای ترکان و سپس جشن شکرگزاری زردالوی فراغه جز رویدادهای میوه ای بودند که برگزار شدند.
احمد آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد در گفتوگو با خبرنگار فارس، با بیان این که رویدادهای متنوع گردشگری در انتظار مردم است، اظهار کرد: چندین رویداد فصلی مانند جشنواره توت مزرعه ملا، جشنواره البالو طزرجان، گیلاس آمحسن ده بالا، بهشت میوههای نصر آباد و ... در شرف برگزاری است.
وی با بیان اینکه رویدادمحوری جزو مهمترین رویکردهای توسعه گردشگری است، گفت: مصمم هستیم تا گردشگری یزد را با رویدادهایی که پیش رو هستند، نوع بخشی کرده و توسعه بدهیم که البته این مسئله مستلزم همراهی جامعه محلی و مردم به عنوان ذی نفعان اصلی این برنامه هاست.
آخوندی با بیان اینکه مردم تاکنون به خوبی از برگزاری رویدادهای گردشگری استقبال کردهاند گفت: یکی از ویژگیهای مهم و جالب توجه این رویدادها عرضه محصولات و فراورده های جانبی یک میوه و محصول است که بازار خوبی را به خصوص برای روستاییان فراهم کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد از برگزاری رویدادهای متنوع دیگر در قالب صنایع دستی هر منطقه و جاذبه های هر منطقه یاد و تصریح کرد: ظرفیتهای شهرها و روستاهای استان را با برگزاری رویدادهای گردشگری به رخ میکشیم و برای این جاذبهها رویدادهای گردشگری با محور بودن مردم تعریف خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه هر منطقه با برگزاری رویدادهای مختص خود میتواند برند شود، گفت: دهیاریها و شهرداریها به خوبی میتوانند این جاذبهها را شناسایی کنند و به ما در برگزاری آنها همانند قبل کمک کنند.
اما حالا که حرف از رویدادهای گردشگری شده بهتر است بدانیم که رویدادهای متنوع میتوانند در مدیریت سفر موثر باشند و علاوه بر جذب گردشگران، در برندسازی موثر باشند.
انتهای پیام/ر
شناسه خبر: 398087