یزد پورتال
16 بهمن 1400 - 13:28

حفاری‌ خیابان‌های شهر جهانی را چهل‌تکه کرد/عزمی برای هماهنگی نیست

یزد- حفاری‌های گاه و بی‌گاه برای اجرای خطوط تاسیسات آب و برق و ... موضوعی است که صدای مردم یزد را درآورده زیرا کمتر کوچه و خیابانی است که از این کنده‌کاری‌های ناهماهنگ در امان مانده باشد. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شورای اسلامی شهر یزد چندی پیش احیای مسیل برای هدایت آبگرفتگی‌ها در مواقع ضروری را یکی از برنامه‌های خود عنوان کرد، این برنامه در قالب مدیریت واحد شهری امکان‌پذیر اما بسیار مشکل است. خبرگزاری مهرحفاری‌های متعدد و متفاوت در نقاط مختلف شهر برای اجرای خطوط تاسیسات آب، برق، گاز، مخابرات و حتی فاضلاب همگی باعث شده که خطوط گسترده‌ای روی آسفالت های شهر ایجاد شود که خیابان ها را راه‌راه کرده است. این بالا و پایین رفتن سطح خیابان ها باعث شده که بخشی از خیابان‌ها آنچنان محل تردد قرار نگیرد و بسیاری ترجیح می دهند برای کاهش خسارت به جلوبندی خودروهایشان از نقاطی که کمترین حفاری را دارد، تردد کنند. این روند هم باعث ترافیک در برخی از خطوط سالم‌تر و هم کند شدن تردد و بروز مشکلات ترافیکی می شود. از اینرو تمرکز عبور تاسیسات شهری از زیر معابر شهر، می تواند خسارت کمتری را به سطح آسفالت وارد کند. گلایه شهروندان از خیابان‌های ناهموار گلایه شهروندان از خیابان‌های ناهموارگلایه شهروندان از خیابان‌های ناهمواریکی از شهروندان یزدی در گفتگو با خبرنگار مهر با گلایه از کیفیت آسفالت هم در مرکز و هم در بافت جدید شهر که معابر جدیدی ایجاد شده است، از انجام حفاری های متعدد در معابر انتقاد کرد. خبرنگار مهررضا سالاری افزود: مرمت‌های متعدد در معابر شهر کیفیت آسفالت را به شدت کاهش داده و خیابان‌های راه راهی داریم که هر گوشه آن را یکی از دستگاه‌های دولتی حفاری کرده و حتی مرمت‌ها هم اصولی انجام نمی شود. وی ادامه داد: در برخی موارد بلافاصله بعد از آسفالت شدن هم شاهد حفاری هستیم در حالی که باید برای شهر طرح مدیریتی تعریف شود که قبل از انجام آسفالت همه حفاری‌های لازم صورت گیرد و آسفالت جدید تخریب نشود. این شهروند با بیان اینکه مرمت حفاری ها استاندارد نیست، بالا و پایین بودن سطح آسفالت باعث انحراف یک باره خودروها در مسیر شده و حادثه آفرین است و حتی برخی مواقع خودروها تنها در یک لاین از خیابان تردد می کنند چرا که حفاری ها کیفیت آسفالت را به شدت کاهش می دهد. ناهماهنگی برای اجرای تاسیسات قبل از آسفالت ناهماهنگی برای اجرای تاسیسات قبل از آسفالتناهماهنگی برای اجرای تاسیسات قبل از آسفالتیکی دیگر از شهروندان با اشاره به انجام آسفالت در بافت جدید شهر، بی‌توجهی به اجرای تاسیسات شهری قبل از اجرای کامل معابر جدید را مورد انتقاد قرار داد و افزود: این کار هدر دادن پول بیت المال است چرا دستگاه ها با هم هماهنگ نمی شوند و یک کانال مشترک اجرا نمی کنند که هر بار نیاز به حفاری نباشد. حسین نعمتی ادامه داد: هر چند اجرای کانال مشترک تاسیسات در بسیاری از شهرهای دنیا تجربه شده و حتی شاید در ایران هم دنبال شده است اما در شهر یزد یکی از ضروریات به ویژه در بافت جدید شهر که هنوز شبکه معابر به صورت کامل شکل نگرفته، است. وی افزود: دستگاه‌ها باید با هم هماهنگ باشند که لااقل در زمان حفاری‌ها اقدامات مشترکی صورت گیرد که بتوانند از یک نقطه مشترک برای عبور تاسیسات استفاده کنند و آسفالت بیش از این خسارت نبیند. این شهروند اجرای کانال مشترک شهری را بهترین راهکار برای کاهش خسارت وارده به آسفالت معابر شهر که همینطور هم فرسوده و بی‌کیفیت است دانست و افزود: مسئولان دستگاه های مختلف باید با همکاری یکدیگر این موضوع را محقق کنند تا هزینه‌های معابر شهر هم کاهش یابد. مطالبه به حق ایجاد کانال مشترک تاسیسات مطالبه به حق ایجاد کانال مشترک تاسیساتمطالبه به حق ایجاد کانال مشترک تاسیساتمعاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه شورای اسلامی شهر یزد برای ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری گفت: شهرداری به ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری اعتقاد دارد و آن را مطالبه به حق از طرف شورای شهر می داند از اینرو در این زمینه برنامه ریزی می کند اما در این مسیر هماهنگی‌ها و هم افزای‌هایی لازم است. خبرنگار مهرمحمدمهدی شرافت افزود: با توجه به اینکه دستگاه‌های مختلف خدمات رسان مستقل و تابع برنامه های هیات مدیره و وزارتخانه های متبوع هستند، هماهنگی در بحث های موقعیت زمانی که در یک سال اقدامات مشترک انجام شود واقعاً سخت است و از نظر تکنیکی با مشکلاتی مواجه هستیم. وی ادامه داد: برای مثال شرکت مخابرات قبلاً برای اجرای کانال مشترک بحث‌های تکنیکی داشت که البته در حال حاضر رفع شده و به غیر از شرکت گاز به هیچ وجه امکان ورود به کانال مشترک را ندارد، بقیه دستگاه ها امکان مشارکت دارند اما اینکه چه کسی اجرا و چه کسانی بهره‌بردار باشند، نیاز به هم افزایی دارند. دریافت هزینه های سنگین جابجایی تاسیسات از شهرداری دریافت هزینهدریافت هزینههای سنگین جابجایی تاسیسات از شهرداریهای سنگین جابجایی تاسیسات از شهرداریمعاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد اظهار داشت: در حال حاضر بخش عظیمی از منابع مالی شهرداری برای آزادسازی مسیرهایی می شود که دستگاه های خدمات رسان بدون پرداخت حق و حقوق برای خدمت رسانی از این مسیر استفاده می کنند و نه تنها هیچ کمکی صورت نمی گیرد بلکه باید هزینه جابجایی تاسیسات را هم شهرداری پرداخت کند. وی ادامه داد: این دستگاه‌ها برای تعریض برخی معابر و اجرای زیر گذر که نیاز به جابجایی تاسیسات دارد، هزنیه گزاف از شهرداری مطالبه می کنند از اینرو این انتظار که شهرداری کانال را اجرا کند و در اختیار بگذارد، به دور است مگر اینکه دولت از اعتبارات دستگاه‌های خدمات رسان هزینه کند تا این کار انجام شود. شرافت به انجام اجرای کانال مشترک در چند نقطه در شهر یزد اشاره کرد و افزود: ایجاد کانال مشترک یک بحث تخصصی و پرهزینه است که نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف است اما برای نگهداری کانال هم باید تدابیری اندیشیده شود چرا که ایمنی آن باید پایش شود و از آن نگهداری صورت گیرد. وی افزود: در عین حال ایجاد کانال مشترک تاسیسات از ضروریات یزد است و هزینه هایی که انجام می شود، دوباره کاری است از اینرو انتظار شهرداری از دستگاه‌های خدمات رسان این است که حداقل در فعالیت‌های عمرانی در مرحله اول هماهنگ باشیم و برنامه زمان بندی که در قانون و بخش نامه‌ها پیش بینی شده را اجرا کنیم تا بعداً با هماهنگی وزارتخانه ها بتوانیم مباحث اقتصادی، فنی و اجرایی را حل کنیم. نبود ظرفیت ایجاد کانال در مسیل نبود ظرفیت ایجاد کانال در مسیلنبود ظرفیت ایجاد کانال در مسیلمعاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد درباره استفاده از ظرفیت مسیل و رودخانه مرکزی یزد برای ایجاد کانال مشترک نیز اظهار داشت: شاید بتوان بخشی از این ظرفیت استفاده کرد که همین بخش هم نیاز به انجام مطالعات و طراحی دارد اما با توجه به اینکه خدمات در کل شهر است باید شبکه در معابر اصلی شهر ایجاد شود. وی با بیان اینکه مسیل یزد برای بارگذاری کانال مشترک تاسیسات، ظرفیت ندارد، افزود: ما در الفبای حقوقی اجرای طرح هستیم و برای ایجاد روابط اجرایی و نظام حاکم، در حوزه مدیریت واحد شهری مشکل داریم اما قبل از شکل گیری مدیریت واحد شهری، مدیریت استان و شهر در صورت رسیدن به این اولویت می توانند به صورت خاص درباره ایجاد کانال تاسیسات مشترک تصمیم بگیرند. شرافت گفت: درست است که مدیریت هماهنگ و واحد شهری نداریم اما قانونی وجود ندارد که دستگاه ها با هم هماهنگ نباشند و در این راستا تکلیفی در قانون پیش بینی نشده است از اینرو اگر مدیران هماهنگ باشند و مورد تشویق مسئولان بالا دست قرار بگیرند، کسی به این تعامل خرده نخواهد گرفت. وی به ذکر مثال‌هایی از مشارکت شهرداری و دستگاه‌های خدمات رسان از جمله شرکت برق برای روشنایی معابر در راستای ارتقای روشنایی، ایمن سازی معابر و کاهش تصادفات و مشارکت با شرکت گاز پرداخت. اجرای مدیریت واحد شهری با مدیریت مسئولان استان یزد اجرای مدیریت واحد شهری با مدیریت مسئولان استان یزداجرای مدیریت واحد شهری با مدیریت مسئولان استان یزدمعاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد تاکید کرد: اگر مدیران دستگاه‌ها هماهنگ و همسو باشند و محدودیت‌های فنی و مالی را طرح کنند در نهایت فصل مشترکی پیدا می شود و می توان هماهنگی لازم را برای فراهم کردن مقدمات این کار مشترک فراهم کرد. معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد درباره اجرا نشدن شبکه فاضلاب در بخش عظیمی از شهر یزد بیان کرد: شبکه فاضلاب طراحی خاصی دارد و باید در پایین‌ترین سطح اجرا شود و شیب خاصی را بر اساس استانداردها رعایت کند از اینرو نمی توان کانال مشترک را با شبکه فاضلاب تعریف کرد. وی ادامه داد: این کانال مشترک قرار است تونلی باشد که برای نگهداری ابعاد استانداردی داشته باشد و طراحی آن نیز نیازمند ویژگی های خاصی است و با توجه به اینکه در کلیات هم هنوز جای تردید است، نظر دادن درباره شیوه و محل اجرا نیازمند طراحی اولیه است در حالی که این طرح در مرحله مقدماتی طرح موضوع هم همچنان خام است. گران شدن قیر و هزینه های گزاف آسفالت، شهرداری‌ها را به سمت راهکارهایی از جمله بازیافت آسفالت سوق داده و این نشان می‌دهد که توان شهرداری برای مرمت آسفالت معابر شهر روز به روز کاهش می‌یابد و در این شرایط حفاری‌های پی درپی عمر آسفالت را کاهش می دهد. اتخاذ تدابیری با مشارکت و هم‌افزایی دستگاه های استان با محوریت مدیریت ارشد می تواند زمینه ایجاد مدیریت واحد شهری را در یزد فراهم کرده و فرصت بهره مندی از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای ایجاد کانال مشترک تاسیسات و کاهش خسارت به آسفالت معابر حداقل برای معابر جدیدی که ایجاد می شوند، فراهم شود. این شبکه واحد شهری که در بسیاری از شهرهای دنیا ایجاد و مورد بهره برداری قرار گرفته است، بسیار کارساز و کاهنده هزینه است و در مواقع امدادرسانی نیز کارایی بسیاری دارد از اینرو توجه به آن می تواند یزد را در کشور به عنوان پایلوت اجرای طرح در قالب استانی الگو کند و امید که این تفکر محقق شود.
منبع: مهر
شناسه خبر: 38300

مهمترین اخبار یزد: