یزد پورتال
19 شهریور 1402 - 14:59

فعالیت ۲۱۴۰ معلم در گروه‌های جهادی در استان یزد

مدیرکل آموزش‌وپرورش یزد از آمادگی هشت هزار و 800 کلاس درس جهت پذیرش 282 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در حال حاضر 2140 معلم جهادی در قالب 306 گروه تخصصی در استان یزد فعالیت دارند.

محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش یزد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فارس، از ورود ۳۱ هزار دانش‌آموز جدید الورود در سال تحصیلی ۴۰۳-۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال ۳۱ هزار دانش‌آموز پایه اول (ایرانی و اتباع) داشته باشیم که تا کنون ۲۸ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان این‌که هر چند ممکن است به دلیل جریانات جمعیت و مهاجرت انحرافاتی وجود داشته باشد؛ اما تمام توان ما این است که پوشش تحصیلی کامل در استان داشته باشیم، افزود: سال تحصیلی جدید با اقداماتی که هرساله در قالب پروژه مهر صورت می‌گیرد، از جمله سازمان‌دهی نیروی انسانی، آماده‌سازی فضای آموزشی، پیش‌بینی تجهیزات لازم و ... در مجموع شاهد حضور بیش از ۲۸۲ هزار دانش‌آموز در هشت هزار و ۸۰۰ کلاس درس در استان یزد خواهیم بود.

تحقق عدالت آموزشی برای ۳۵۶ مدرسه محروم استان

مدیرکل آموزش و پرورش یزد با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی اِتناب (عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر) در راستای تحقق عدالت آموزشی،گفت: در سال جاری علاوه بر اقدامات انجام شده در قالب پروژه مهر، برنامه‌های تربیتی، فرهنگی، آموزشی و تجهیزاتی با محوریت عدالت و نصیب برابری آموزشی با محوریت مدارس عادی دولتی به ویژه مدارس ۵۶ محله کم برخوردار (شامل ۳۵۶ مدرسه) در حال انجام است که عمده برنامه‌های رفاهی و خدمات‌رسانی ما بر این مدارس متمرکز است.

رحیمی‌نژاد تصریح کرد: در قرارگاه جهادی اِتناب طرح‌های مختلفی از جمله طرح شهید عجمیان با هدف شاداب سازی و بهسازی فضاهای عالی دولتی، طرح شهید پور جعفری با هدف شناسایی و پوشش دانش‌آموزان نیازمند، طرح شهید سلیمانی با هدف افزایش فضاهای آموزشی (که در سال گذشته ۷۶ فضای آموزشی جدید به مجموعه آموزش‌وپرورش اضافه شد)، طرح شهید همت با هدف توانمندسازی معلمان (آشنایی معلمان با محتوای درسی جدید) و ... اجرا شده است.

فعالیت ۲۱۴۰ معلم در گروه‌های جهادی

وی به افزایش تعداد گروه‌های جهادی آموزش‌وپرورش استان از ۳۶ به ۳۰۶ مورد اشاره کرد و افزود: هر یک از این گروه‌های جهادی دارای سه عضو معلم و چهار عضو حامی است که در حال حاضر تعداد دو هزار و ۱۴۰ نفر از همکاران ما در این گروه‌ها عضو بوده و فعالیت دارند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان یزد تصریح کرد: این در حالی است که تعداد ۸۰ نفر از همکاران آموزشی نیز به صورت فردی و داوطلبانه در طول تابستان اقدام به آموزش رایگان در مدارس نموده و به میزان هزار و ۱۰۰ نفر ساعت فعالیت آموزشی داشته‌اند.

رحیمی نژاد به رنگ‌آمیزی ۲۸ هزار مترمربع و همچنین بیش از صد هزار مترمربع آسفالت در مدارس در راستای تحقق عدالت آموزشی و تقویت مدارس عادی دولتی اشاره کرد و گفت: در استان یزد بیش از هزار و ۶۰۰ مدرسه و هزار و ۸۵۰ فضای آموزشی تربیتی داریم که طبیعتاً به‌روزرسانی این موارد زمان‌بر و مشکل است.

حمایت ۲۵۰۰ میلیاردی صنایع از مدرسه‌سازی

وی یکی از سیاست‌های آموزش‌وپرورش استان را توسعه رشته‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: استان یزد یکی از استان‌های پیشرو در حوزه توسعه هنرستان‌های جوار کارخانه‌ای و جوار معدنی است که امسال شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی این هنرستان‌ها بودیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش ضمن تقدیر از مشارکت صنایع، اذعان کرد: یکی از راهکارهای برون‌رفت کشور از مشکلات، اقدامات جهادی و مشارکتی است که نمونه آن ورود با ارزش صنایع و خیرین به عرصه نوسازی مدارس و افزایش فضاهای آموزشی بوده است. به‌این‌ترتیب که صنایع متعهد شدند به میزان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بحث مدرسه‌سازی مشارکت نمایند.

کسری فضای آموزشی و معلم در استان یزد

رحیمی نژاد در رابطه با کسری فضای آموزشی در استان، ابراز کرد: از یک‌سو در برخی شهرستان‌ها به دلیل توسعه صنعت، جریان مهاجرپذیری قوی وجود دارد مانند شهرستان اردکان که در فاصله کمتر از ۱۰ سال جمعیت دانش‌آموزی آن قریب به دو برابر افزایش یافته است. از سوی دیگر قالب فضاهای آموزشی مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ بوده که نیازمند بهسازی و مقاوم‌سازی است. ضمن اینکه مدارس خیری نیز معمولاً ۳۰ تا ۵۰ درصد آن توسط خیر ساخته می‌شود و مابقی بر عهده آموزش‌وپرورش است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش همچنین به کسری معلم در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: در دهه ۷۰ فرآیند ورود جمعیت معلم به دلیل تعطیلی تربیت‌معلم‌ها و کاهش ظرفیت پذیرش آن‌ها، تقریباً متوقف شده بود و بیشتر نیروهای ما از طریق معلمان حق‌التدریس تأمین‌شده بود که طبیعتاً در حال حاضر به سن بازنشستگی رسیده و خروجی آموزش‌وپرورش در این مقطع بالا است.

وی یادآور شد: توان مالی دولت و مصوباتی که در ارتباط با قانون برنامه پنجم، ششم و هفتم که در ابتدای آن هستیم، نشان می‌دهد سهمیه پذیرشی که در اختیار آموزش‌وپرورش گذاشته‌اند کمتر از نیاز آن بوده است؛ لذا کمبود معلم همچنان وجود دارد.

این مقام مسئول مکلف کردن معلمان به گذراندن ۱۲ ساعت از موظفی خود در مقاطع متوسطه اول و دوم مدارس عادی دولتی و همچنین محاسبه شدن ۴۰ درصدی نمرات و ارزشیابی سال دوازدهم برای کنکور که در سال‌های آینده به ۶۰ درصد هم خواهد رسید، از جمله اقدامات آموزش‌وپرورش در راستای تحقق عدالت آموزشی است.

تقابل جریان بومی و مهاجر با جداسازی دانش آموزان

رحیمی نژاد در خاتمه پیرامون تداخل آموزشی دانش‌آموزان ایرانی با اتباع، تأکید کرد: با توجه به اینکه جداسازی، جریان تقابلی نیروی مهاجر و بومی را افزایش می‌دهد، این اقدام در مورد دانش‌آموزانی که هم دین، هم‌کیش و هم‌زبان هستند، با اصول اخلاقی و انسانی سازگاری نداشته و تمام توان ما این است که بتوانیم یک همسانی فرهنگی بین دانش‌آموزان ایرانی و اتباع ایجاد کنیم.

پایان پیام/ف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1493106

مهمترین اخبار یزد: