یزد - ایرنا - یک پژوهشگر گفت: براساس گزارش یونسکو، بزرگترین آسیب کرونا به حوزه آموزش بود، آموزش مجازی می تواند بهترین مکمل برای آموزش حضوری باشد اما به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای دانش آموزان باشد.
به گزارش ایرنا محمدرضا فاتحی نسب روز دوشنبه در حاشیه برگزاری همایش استانی مدارس استعدادهای درخشان در جمع خبرنگاران افزود: نسلی که قرار نبود تبلت و موبایل به مدت زیادی در دست بگیرند، بخاطر شیوع کرونا ناگزیز این وسایل در اختیار آنها قرار گرفت.
وی اظهار کرد: با توجه به تهمیداتی که در کشور اندیشیده شد اما کرونا باز هم آسیب های اجتماعی، آموزشی، جسمی و بعضا روحی و روانی فضای مجازی به دانش آموزان وارد کرد.
این مولف با بیان اینکه بزرگترین آسیب صفحه نمایشگر موبایل و تبلت ، عدم تمرکز است گفت: به هیچ عنوان دانش آموز نمی توانست روی یک مطلب یا موضوع تمرکز کامل داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات انجام شده، حداکثر بازه زمانی مشاهده صفحه سیستمهای مجازی برای دانشآموزان زیر ۱۶ سال ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است و بیش از این را منجر به آسیب مغزی میشود.
این مدرس اضافه کرد: در صورتی که دانش آموزان به مدت چند ساعت از فضای مجازی برای کلاس درس استفاده می کردند آسیب های زیادی به آنها وارد میشد.
فاتحی نسب کلید رفع تمام این آسیبها و مشکلات پیش آمده را در مرحله نخست شناخت این آسیب ها بیان کرد و گفت: مهمترین آن افت مهارت روخوانی و درک مطلب در دانشآموزان طی این مدت بوده است که در این زمینه باید دانشآموزان را با درک مطلب آشنا و مهارت یادگیری را در بین آنها تمرین کنیم.
وی با اشاره به برگزاری آزمون های مدارس استعداده های درخشان خاطرنشان کرد: آزمون مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه با حضور ۱۹۰ هزار متقاضی و در دوره متوسطه دوم با حضور ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور برگزار می شود که به ترتیب ۱۰ و ۱۳ درصد از متقاضیان پذیرش می شوند.
دبیر برگزاری همایش استانی مدارس استعدادهای درخشان هم گفت: بسیاری از دانش آموزان با توجه به استعداد خاص متاسفانه به دلیل ظرفیت کم جذب پذیرش از ورود به این مدارس باز می مانند.
علی محمد عرفانی نسب افزود: در همین راستا با برگزاری همایشها و کارگاههایی مشابه این برنامه در تلاش هستیم ضمن تقویت بنیه دانش آموزان متقاضی ورود به این مدارس با آموزش هوشهای سهگانه، انها را با مقاطع تحصیلی بعدی، رشتههای موجود در دبیرستان دور دوم برای انتخابی هوشمندانه و منطقی براساس توانمندیهایشان آشنا کنیم.
همایش علمی مدارس استعدادهای درخشان استان یزد با حضور ۲۰۰ نفر از دانش آموزان پایه های پنجم ، ششم ، هشتم و نهم استان برگزار شد که هدف آن ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان برای ورود به این مدارس و کاهش استراس و اضطراب در بین آنها اعلام شد.
در سال تحصیلی جاری ۲۷۰ هزار دانش آموز در استان یزد تحصیل می کنند.
شناسه خبر: 362928