یزد پورتال
30 اردیبهشت 1401 - 13:25

نماینده یزد: نقشه راه توسعه استان اصلاح شود

یزد- ایرنا- نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: نیازمند طراحی شیوه جدید آموزش بر پایه دوره‌های فنی و کاربردی در یزد هستیم و باید نقشه راه توسعه اصلاح شود. به گزارش جمعه دفتر این نماینده، محمدصالح جوکار در دیدار با مدیران دانشگاه علمی کاربردی یزد با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته توجه به رشته‌های فنی و کاربردی اصلا مناسب نبود افزود: در طول چندین دهه در کشور ما ارزش بسیار زیادی برای رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی و انسانی قائل می‌شد و در جامعه چنین نهادینه شده بود که تنبل‌ها به سمت هنرستان و رشته‌های فنی می‌روند. به گزارش جمعه دفتر این نماینده، محمدصالح جوکار در دیدار با مدیران دانشگاه علمی کاربردی یزد با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته توجه به رشته‌های فنی و کاربردی اصلا مناسب نبود افزود: در طول چندین دهه در کشور ما ارزش بسیار زیادی برای رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی و انسانی قائل می‌شد و در جامعه چنین نهادینه شده بود که تنبل‌ها به سمت هنرستان و رشته‌های فنی می‌روند.وی با اشاره به اینکه این دیدگاه اصلا درست نیست ادامه داد الان در کشور همه متوجه شده‌اند که رشته‌های فنی و کاربردی نیاز اصلی جامعه است و بسیاری از افرادی که در دانشگاه‌ها رشته‌های نظری را گذرانده‌اند زمانی که به حیطه اشتغال وارد می‌شود با مشکل جدی روبرو می‌شود چرا که مباحث نظری یاد گرفته در دانشگاه با محیط کار تفاوت بسیاری دارد. وی با اشاره به اینکه این دیدگاه اصلا درست نیست ادامه داد الان در کشور همه متوجه شده‌اند که رشته‌های فنی و کاربردی نیاز اصلی جامعه است و بسیاری از افرادی که در دانشگاه‌ها رشته‌های نظری را گذرانده‌اند زمانی که به حیطه اشتغال وارد می‌شود با مشکل جدی روبرو می‌شود چرا که مباحث نظری یاد گرفته در دانشگاه با محیط کار تفاوت بسیاری دارد.نماینده مجلس با اشاره به اینکه سیاست‌های بالادستی کشور در حوزه آموزش بر حمایت از رشته‌های فنی و کاربردی است گفت:  در این حوزه اهدافی که در برنامه ششم توسعه وجود داشت به خوبی محقق نشد و در برنامه هفتم به این نکته توجه بسیار بیشتری خواهد شد که رشته‌های جدید به ویژه در حوزه‌های فنی و مهارتی با در نظر گرفتن واقعیت‌های جامعه طراحی شود. نماینده مجلس با اشاره به اینکه سیاست‌های بالادستی کشور در حوزه آموزش بر حمایت از رشته‌های فنی و کاربردی است گفت:  در این حوزه اهدافی که در برنامه ششم توسعه وجود داشت به خوبی محقق نشد و در برنامه هفتم به این نکته توجه بسیار بیشتری خواهد شد که رشته‌های جدید به ویژه در حوزه‌های فنی و مهارتی با در نظر گرفتن واقعیت‌های جامعه طراحی شود.جوکار ، جدا بودن دانشگاه از توسعه را یکی از مشکلات کشور دانست و افزود: در گذشته دانشگاه مسیر خود در حوزه آموزش را طی می‌کرد و توسعه هم در مسیر دیگری حرکت می‌کرد و ارتباط دانشگاه و توسعه،‌ صنعت،‌ کشاورزی و دیگر عرصه‌ها را نمی‌توانستیم بیابیم. جوکار ، جدا بودن دانشگاه از توسعه را یکی از مشکلات کشور دانست و افزود: در گذشته دانشگاه مسیر خود در حوزه آموزش را طی می‌کرد و توسعه هم در مسیر دیگری حرکت می‌کرد و ارتباط دانشگاه و توسعه،‌ صنعت،‌ کشاورزی و دیگر عرصه‌ها را نمی‌توانستیم بیابیم.وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم نقشه راه توسعه برای کشور و استان تدوین کنیم قطعا باید دانشگاه در آن مشارکت کند و پیشگام تدوین آن باشد ولی این اتفاق نیفتاده و هر کسی بر اساس تمایل و علاقه ای که داشته اقدام به راه‌اندازی صنعتی کرده که وضعیت فعلی استان یزد هم به خوبی نشان دهنده این موضوع است که توسعه استان یزد پایدار و متوازن نبوده است. وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم نقشه راه توسعه برای کشور و استان تدوین کنیم قطعا باید دانشگاه در آن مشارکت کند و پیشگام تدوین آن باشد ولی این اتفاق نیفتاده و هر کسی بر اساس تمایل و علاقه ای که داشته اقدام به راه‌اندازی صنعتی کرده که وضعیت فعلی استان یزد هم به خوبی نشان دهنده این موضوع است که توسعه استان یزد پایدار و متوازن نبوده است.رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این توسعه نمی‌تواند نیاز جامعه یزد را پاسخ دهد گفت: حداقل کاری که این توسعه باید انجام می‌داد این بود که نیاز به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یزد را تامین کند اما این اتفاق هم نیفتاد. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این توسعه نمی‌تواند نیاز جامعه یزد را پاسخ دهد گفت: حداقل کاری که این توسعه باید انجام می‌داد این بود که نیاز به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یزد را تامین کند اما این اتفاق هم نیفتاد.جوکار گفت: این موضوع سبب شد که ما در استان صنایعی داشته باشیم که نیروی انسانی مورد نیاز آن را نداشته باشیم و به دنبال آن فارغ التحصیلان دانشگاهیمان بیکار باشند به این صورت ما یک استان مهاجرپذیر از نیروی کارگری و مهاجر فرست از نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی شدیم. جوکار گفت: این موضوع سبب شد که ما در استان صنایعی داشته باشیم که نیروی انسانی مورد نیاز آن را نداشته باشیم و به دنبال آن فارغ التحصیلان دانشگاهیمان بیکار باشند به این صورت ما یک استان مهاجرپذیر از نیروی کارگری و مهاجر فرست از نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی شدیم.نماینده مردم یزد،‌ اشکذر با تاکید بر اینکه این روند باید اصلاح شود گفت: یکی از بحث‌های مهمی که در استان داریم مهارت‌های فنی و کاربردی است که تفاوتی هم ندارد این موضوع در حوزه صنعت یا اداری باشد و به ویژه در حوزه گردشگری و رشته‌های مختلف آن باید به آموزش‌های کاربردی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. نماینده مردم یزد،‌ اشکذر با تاکید بر اینکه این روند باید اصلاح شود گفت: یکی از بحث‌های مهمی که در استان داریم مهارت‌های فنی و کاربردی است که تفاوتی هم ندارد این موضوع در حوزه صنعت یا اداری باشد و به ویژه در حوزه گردشگری و رشته‌های مختلف آن باید به آموزش‌های کاربردی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 332328

مهمترین اخبار یزد: