شانزدهمین نمایشگاه گردشگری با حضور موثر و پرشور هنرمندان صنایع دستی استان یزد از تاریخ 17 الی 21 بهمن ماه به مناسبت ایام الله دهه فجر در محل نمایشگاههای بین المللی تهران در حال برگزاری است.
به گزارش خبرنگار فارس از یزد، امسال نمایشگاه در دو گروه صنایع دستی و گردشگری در سالنهای متفاوت برگزار شد که در گروه صنایع دستی ۲۲۰ متر مربع زمین نمایشگاهی در قالب ۱۵ غرفه همراه با غرفه سازی کامل به ۴۵ هنرمند صنایع دستی در رشته های موتابی، خراطی چوب، گلیم بافی، سنگ تراشی، دارایی بافی، نساجی سنتی و غیره اختصاص داده شد.ه است.
در بخش گردشگری نیز تعداد ۳۲ کانتر در قالب ۷۵۰ متر مربع نمایشگاهی غرفه سازی شد و سعی شده به طور کامل از ظرفیت موزه داران، کمپ های کویر گردی و هتلها جهت معرفی شهر جهانی یزد به بازدید کنندگان استفاد شود.
در خصوص وجه تمایز نمایشگاه امسال با دیگر نمایشگاهها در سالهای قبل باید گفت: امسال شهر جهانی یزد با نام زیر گنبد کبود در این نمایشگاه شرکت کرد و سعی شده از ظرفیت تمامی ارگانها، شهرداریها و فرمانداریها استفاده کامل شود.
افتتاح شرکت هواپیمایی یزد در عید مبعث
در حاشیه برگزاری این نمایشگاه مهران فاطمی استاندار یزد با اشاره به این موضوع که این نمایشگاه ویترین هویت، اصالت، فرهنگ، ادبیات، معماری و همه شاخصهای تاریخی، میراثی، صنایع دستی و هنرصنعتهای ما است، اظهار کرد: در یک نگاه کل ایران در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: در نمایشگاه امسال به جهت دکوراسیون و نوآوری هایی که در ارائه محتوا های لازم شده این نمایشگاه به نسبت سالهای گذشته متفاوت تر است.
استاندار یزد در خصوص تاسیس شرکت هواپیمایی یزد گفت: با حمایتهای فراکسیون گردشگری مجلس نام شرکت هواپیمایی با نام یزد ثبت شد، هواپیماها خریداری شده و انشاالله با حضور دشتی، مقامات وزارت گردشگری، اسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در شب عید مبعث این شرکت افتتاح و اولین پرواز را خواهیم داشت.
فاطمی در خصوص شرکت حمل و نقل ریلی باربری و مسافربری یزد تصریح کرد: انشالله استان به زودی صاحب شرکت حمل و نقل ریلی هم در حوزه باربری و هم در حوزه مسافر بری خواهد شد که موضوع دو زیر ساخت اساسی در حوزه توسعه گردشگری است که انشاالله محقق خواهد شد .
وی در خصوص توسعه صنایع دستی استان یزد خاطر نشان کرد : صنایع دستی یک هنر صنعت پاک و ثروت افرین است که باید در شاخه های مختلف زیر ساختهای اساسی آنرا را باید حل کنیم .
استاندار یزد در مورد مشکل بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی تأکید کرد: قرار شده کلیه هدایای ادارات از محل خرید صنایع دستی هنرمندان استان یزد تامین شود و همچنین ویترینهایی را در فرودگاه ، راه آهن و جاهای مختلف برای به نمایش گذاشتن محصولات هنرمندان صنایع دستی ایجاد کنیم که این موضوع به رشد بازار فروش هنرمندان کمک شایانی میکند .
وی اضافه کرد: ایجاد شهرک صنایع دستی و زیور آلات در سفر هیئت دولت مصوب شده و انشاالله به جد دستور کار قرار دارد.
برندسازی لازمه توسعه گردشگری ایران است
محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در مجلس و رییس فراکسیون گردشگری در خصوص رویکرد مجلس شورای اسلامی به بحث گردشگری اظهار کرد: بر اساس گزارشهای دریافتی از وزارت میراث فرهنگی و همچنین کمسیون گردشگری مجلس امسال استقبال بیشتری از نمایشگاه نسبت به سالهای قبل صورت گرفته و سفرای کشورهای خارجی هم استقبال خوبی از این نمایشگاه کردهاند.
وی ضمن پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه ها در مراکزاستانها افزود: مردم استانهای متفاوت کشور توان این را ندارند که به پایتخت سفر کنند و برای شناسندن کشور به مردم جهت آشنایی آنها با پتانسیلهای گردشگری این نمایشگاهها باید در مراکز استانها هم برگزار شود.
رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در خصوص برند سازی و تاثیر ان در پیشبرد اهداف در گردشگری کشور گفت: یکی از محورهای هر کشور و توسعه هر کشور بحث گردشگری است که با حمایت از این بخش می توان ایران اسلامی را خیلی بهتر به جهانیان معرفی کرد.
دشتی اردکانی در خصوص حل مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی در فراکسیون گردشگری مجلس بیان کرد: کمیسیون گردشگری پیشنهادش را به کمسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ داده و تلاش داریم که این موضوع انشاالله در آنجا و اگر نشد در صحن علنی مجلس تمام توانمان را میگذاریم تا این موضوع را حل و فصل نمایییم.
پایان پیام/ه