جاده 9 کیلومتری ابرکوه مهردشت به دلیل تک بانده بودن و حجم تردد سنگین تاکنون 23 قربانی از مردم گرفته است و علیرغم داشتن مصوبه استانداری مبنی بر تکمیل این پروژه تا پایان سال 1401، هنوز این مهم عملیاتی نشده و آخرین وعده مدیرکل راه و شهرسازی نیز برای تکمیل فاز اول آن طی سه روز، به روی زمین ماند.
به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، چندی پیش مخاطبان این رسانه در با ثبت مطالبه در سامانه رصد فارس من خواستار دوبانده کردن جاده ابرکوه- مهردشت شدند و در این درخواست مطرح کردند: جاده ابرکوه - مهردشت در استان یزد، چندین سال است که به صورت حداقل ماهیانه شاهد تصادف منجر به فوت است و چندین بار بودجه جهت دوبانده کردن این جاده و رفع نقاط خطر تخصیص داده شده اما هر سال پروژه به بهانههای مختلف به تعویق میافتد.
این روزها دوباره شاهد تصادفی مرگبار بودیم که دل همه شهرستان رو به درد آورده است. به داد مردم این ناحیه محروم و انقلابی برسید.
به همین منظور موضوع در دستور کار دفتر خبرگزاری فارس استان یزد قرار گرفت و سعی کردیم با مسئولان ارشد استان و مرتبط با موضوع در این باره گفت و گو کنیم.
جاده ابرکوه مهردشت یکی از محورهای پرتردد و درعینحال غیر استاندار است که مسیر بیش از ۱۶ هزار نفر از اهالی بخش بهمن بوده و پس از افتتاح جاده مروست بار ترافیکی این جاده با حضور خودروهای سنگین و کامیونها بسیار افزایش یافته و قرار است به زودی مسیر یزد شیراز نیز این جاده بگذرد.
حجم تصادفات بسیار بالا در این جاده به دلیل تک بانده بودن و کشته شدن بیش از 23 نفر و معلول و مجروح شدن تعداد زیادی از افرادی که در این محور در حال تردد بودند و در آخرین تصادف مرگبار اخیر سه نفر از اعضای یک خانواده شش نفره قربانی شدند، صبر مردم بخش بهمن را لبریز کرد و این بار دست به دامن «فارس من» شدند تا شاید تلنگری برای مسئولین باشد که به داد این مردم برسند.
مصوبه ای که اجرایی نشد
یکی از اهالی بخش بهمن در گفتوگو با فارس اظهار کرد: تاکنون چندین بار برای این محور بودجه تصویب شده است که کار به کندی پیش رفته و با اینکه از سال ۹۸ این طرح کد گرفته و سال قبل هم از مصوبات سفر استاندار بودجه اختصاص داده شده است؛ اما متأسفانه پیشرفتی نداشته و همچنان این جاده خطرناک از مردم ولایتمدار منطقه قربانی میگیرد و با جان مردم بازی میشود.
محسن توحیدی خواه افزود: این محور با وضعیت نقاط خطرناک و غیراستاندارد و ناهمواریهایی که دارد یکی از محورهای خطرناک است و با توجه به اینکه تکمیل و ساماندهی آن از مصوبات سفر استاندار و نماینده مجلس است (به منظور تکمیل باند دوم ابرکوه مهردشت در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۸۰ میلیارد ریال توسط اداره کل راهداری و ۸۰ میلیارد ریال توسط سازمان مدیریت و مابقی توسط استاندار محترم تأمین گردد) متأسفانه هیچ پیشرفتی نداشته است.
توحیدی خواه ادامه داد: پس از آخرین تصادف منجر به فوت پدری به همراه دختر و پسرش در این محور، مردم دغدغه مند بخش بهمن در روز پنجشنبه چهارم اسفندماه، باز هم در بخشداری تجمع کرده و برای چندمین بار خواستار پاسخگویی مسئولین شدند. در همین راستا محمد رستگاری مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان یزد به همراه فرماندار در جمع مردم حضور یافتند.
وعدههای نافرجام به مردم مهردشت
وی اضافه کرد: رستگاری و فرماندار ابرکوه توضیحاتی در مورد بودجه این پروژه ارائه کردند که قانعکننده نبود و مدعی شدند که حدود دو و نیم میلیارد اعتبار برای این طرح جذب شده که مدارک و شواهدی است که نشان میدهد که این بودجه هفت میلیارد و نیم بوده نه دو نیم میلیارد که مشخص نیست به چه مصرفی رسیده است.
شهروند مهردشتی تصریح کرد: مدیرکل راهداری استان در جمع مردم مهردشت ابراز کرد که اگر از آسمان سنگ هم ببارد روز دوشنبه (۸ اسفند) کار را آغاز و در روز پنجشنبه ۱۱ اسفندماه، فاز اول (از سه فاز مشخص شده) را تکمیل و تحویل میدهد که باز هم این وعده همچون وعدههای قبلی علیرغم پیگیریهای مکرر، روز محقق نشد.
توحیدی خواه یادآور شد: تاکنون پیگیریهای زیادی از طرف مردم، اعضای شورای شهر مهردشت، امامجمعه بخش بهمن و سایر مسئولین انجام شده و اخیراً نیز از طریق مجمع مطالبه گران شهرستان دست یاری به سوی دادستان شهرستان دراز کرده و طی مکاتبه انجام شده، وی نیز قول پیگیری موضوع را داد.
وی در خاتمه تأکید کرد: واقعاً جای سؤال است که بعد از چند سال یک محور ۹ کیلومتری نباید تکمیل شود که دیگر شاهد از دست رفتن جان مردم نباشیم؟ این مسیر اینقدر طولانی بود که نیاز به تقسیم به سه فاز داشت که عملاً هیچکدام هم عملیاتی نشود؟ اینها فقط ضعف مسئولان را نشان میدهد که امید است حداقل به خاطر این خانوادههای عزادار که عزیزانشان را در این محور از دست دادهاند، به خود آیند تا شاید در آینده شاهد اینگونه اتفاقات تلخ نباشیم که مادری در یک شب به عزای کودکان و همسرش بنشیند.
دوبانده شدن محور ابرکوه مهردشت وظیفه راهداری نیست
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان یزد در گفتگو با خبرنگار فارس در رابطه پروژه محور ابرکوه مهردشت اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ پروژه اصلاح تقاطع روستاهای اسدآباد حسینآباد واقع در محور ابرکوه مهردشت توسط راهداری بر اساس اعتبار اولیه یک و نیم میلیارد تومانی و صرفاً به منظور اصلاح محدوده حادثهخیز، کلید خورد و نه امر دیگری.
محمد رستگاری با بیان اینکه تکمیل قسمت ابتدایی و انتهایی این محور نیز بر عهده شهرداریهای ابرکوه و مهردشت قرار گرفت، افزود: در سه سال گذشته هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (۵ میلیارد تومان اعتبارت ملی و مابقی استانی) اعتبار برای این دو پروژه هزینه شده و در حال حاضر اصلاح هندسی اولیه تقاطع صورت گرفته است و در حقیقت باند دوم در این محدوده حدود دو نیم کیلومتری ساخته شده است.
رستگاری تأکید کرد: احداث باند دوم محور ابرکوه مهردشت وظیفه راهداری نیست و این پروژه جهت اصلاح تقاطعها و دسترسیهای اسدآباد حسینآباد برای ما تعریف شده بود. ضمن اینکه پس از سفر استاندار یزد به شهرستان ابرکوه و تصویب اجرای باند دوم، جلسهای استانی با حضور مجموعه سازمان مدیریت و برنامهریزی تشکیل و این مجموعه نیز اذعان داشت که اجرای باند دوم نیازمند اخذ ماده ۲۳ از وزارت خانه بوده و به حوزه راه و شهرسازی منتقل میشود.
وی با اشاره به اینکه مجموعه راه و شهرسازی نیز در حال پیگیری جهت اخذ ماده ۲۳ است، ادامه داد: دو بانده شدن محور ابرکوه مهردشت که در چشم اندازه ۱۰ ساله آینده به یکی از شریانهای مهم مواصلاتی تبدیل خواهد شد، حائز اهمیت بوده و در صورت تزریق اعتبارات ملی محقق خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان یادآور شد: در آخرین حادثه جاده ابرکوه مهردشت که منجر به فوت سه نفر از اعضای یک خانواده شد، قصور راننده و انحراف به چپ محرز بوده و نوع تصادف ارتباط جندانی با حوزه راه ندارد؛ اما بر حسب وظیفه و تعهد ما پس از وقوع حادثه در میان مردم بخش بهمن حضور یافته و قول مساعد جهت تکمیل تقاطع را دادیم که متأسفانه به دلایل مشکلات پیشآمده بین پیمانکار و کارخانه آسفالت کمی تأخیر ایجاد و نهایتاً تا پایان سال ۱۴۰۱ آسفالت انجام شد.
پایان پیام/ف