ایسنا/یزد رئیس اداره صمت ابرکوه گفت: نظارت بر واحدهای صنفی در آستانه سال جدید تشدید شده و روزانه در دو نوبت توسط بازرسان دستگاههای متولی انجام میشود.
بسیاری از شهروندان ابرکوهی در آستانه فرا رسیدن سال جدید و شلوغی بازارها و در تب و تاب خریدهای شب عید، در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، از قیمتهای نجومی برخی اقلام بهویژه پوشاک و کفش و همچنین تفاوت قیمت اجناس مشابه در واحدهای صنفی مختلف گلایه داشتند و علت این امر را نبود نظارت و کنترل قیمتها توسط مسئولان مربوطه عنوان کردند.
«سید مسعود میرحسینی» رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ابرکوه در راستای پیگیری این گلایهها و انتقادات به خبرنگار ایسنا گفت: هر چند در طول سال، واحدهای صنفی توسط بازرسان مربوطه رصد میشوند اما به صورت ویژه در آستانه سال نو، این بازرسیها همهروزه در دو نوبت صبح و عصر توسط بازرسان صمت، اتاق اصناف، جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی و مرکز بهداشت در قالب گشت مشترک کمیته تنظیم بازار و نظارت سفر انجام میشود.
وی تصریح کرد: در این شرایط زمانی رستههای صنفی اولویتدار که بیشتر مورد رصد واقع میشوند، کیف و کفش، پوشاک، گلفروشی، مواد غذایی، گوشت سفید و قرمز، شیرینی، قالیشویی، قالی فروشی، مبلفروشی، خرازی، لوازم پلاستیکی آشپزخانه، آرایشگاههای زنانه و مردانه است.
میرحسینی خاطرنشان کرد: تعداد ۱۶ بازرس افتخاری نیز پس از گذراندن دوره آموزشی بهصورت داوطلبانه و البته نامحسوس، واحدهای صنفی را رصد کرده و گزارشات خود را جهت پیگیریهای بعدی به اداره صمت ارائه میکنند.
وی با تأکید بر اینکه از اول اسفندماه تا کنون بیش از ۷۰ پرونده تخلف صنفی از جمله گرانفروشی، عدم درج قیمت، ارائه نکردن فاکتور و رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی، تهیه و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است، ادامه داد: در شرایط فعلی بهترین ناظر و بازرس، خودِ مصرفکنندگان هستند که برای خرید، قیمتها را بررسی و در صورت مشاهده تخلف میتوانند آن را گزارش کنند.
این مسئول با بیان این که ما هرگز منکر گرانفروشی نیستیم، یادآور شد: ملاک احراز این تخلف فاکتور خرید واحد صنفی است که اگر سودی بیشتر از سود متعارف و قانونی که از پیش به آنان اعلام شده است را برای کالا یا خدمات خود در نظر گرفته باشند، تخلف گرانفروشی محرز و بر طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد.
میرحسینی یادآور شد: نظارتها در دو قالب گزارشهای سامانه یا تلفن ۱۲۴ و همچنین حضور فیزیکی بازرسان در واحدهای صنفی انجام میشود. ۹۵ درصد شکایات ثبت شده در سامانه فوق به نتیجه میرسد؛ اما شهروندان علیرغم انتقادات و گلایههای فراوانی که از وضعیت بازار و قمیت ها دارند، کمترین شکایت را ثبت میکنند. لذا اگر مشارکت بیشتری از سوی مردم وجود داشته باشد، کنترل و نظارت نیز تسهیل و تسریع خواهد شد.
رئیس اداره صمت در رابطه با واحدهای صنفی فاقد پروانه نیز ابراز کرد: برخی از این واحدها شناسایی و اخطار لازم جهت اخذ پروانه به آنان داده شده است تا نسبت به این امر اقدام کنند که در صورت بیتوجهی به این اخطارها بر طبق قانون نظام صنفی از هشت تا ۴۰ میلیون ریال جریمه و در مراحل بعدی پلمب خواهند شد.
انتهای پیام
شناسه خبر: 175674