رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور فقط شناسایی و نظاممند کردن ظرفیتهای موجود میتواند خیلی از مشکلات حل کند، گفت: ظرفیتهای مختلف انسانی، فیزیکی و سازمانی کشور بجای خنثی کردن یکدیگر، در راستای توسعه کشور هم افزا و متحد شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، محمدرضا دهقانیاشکذری در جریان دیدار با رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان با اشاره به اهمیت و نقش جامعه دانشگاهی در توسعه راهبردهای کلان نظام، اظهار کرد: جهاد تبیین با اشتراکگذاری ظرفیتها از جمله مأموریت های جدی دانشگاه آزاد اسلامی در استان یزد است.
وی با اشاره به چهلمین سال تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، افزود: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب در بحث تبیین رسالتی را برای خودمان تعریف کردیم که خودمان را بین نهادها معرفی کنیم و ظرفیتهایمان را به اشتراک بگذاریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور فقط شناسایی و نظاممند کردن ظرفیتهای موجود میتواند خیلی از مشکلات حل کند،گفت: از نظامهای نیروی انسانی تا نظامهای فیزیکی و سازمانی خیلی لطمه کشور خورده است به دلیل این که انرژیها به جایی این که همافزایی کنند و در کنار هم قرار بگیرند همدیگر را خنثی میکنند یا فقط دیده نمیشود.
دهقانی اشکذری رسالت دانشگاه آزاد در چهل اول را رسالت در حوزه پرورش نیرو دانست و تصریح کرد: دانشگاه آزاد یزد در طی این ۴۰ سال نیروهایی اثرگذار پرورش چه در سطح مدیر ارشد و چه در سطح کارآفرینان پرورش داده است و هماکنون نیز حضور بیش از ۴۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در پارک علم فناوری یزد گواهی بر این که این اثرگذاری همچنان ادامه دارد.
وی از دانشگاه آزاد بهعنوان یک دانشگاه اجتماعی نام برد که عنصر اصلی در این دانشگاه معیت و همراهی مردم و نگاه اجتماعی است که نظام امروز به آن احتیاج دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به تدوین سند رشد و تعالی در چهل سال دوم دانشگاه آزاد، اظهار کرد: در این سند پنج چرخش مهم طراحیشده که تحولآفرین و الزامی است.
دهقانی اشکذری بیان کرد: در بحث آموزش، تغییر سبک آموزشی حافظه محور به سمت یادگیری تعالی محور مبتنی بر روشهای نوین آموزشی و مهارت آفرینی، در بحث پژوهش، تغییر از عرضه محوری مقاله به سمت تقاضامحوری ضمن کاربردی بودن مسئله محور و همچنین در حوزه فرهنگی و در حوزه توسعه در توقف رشد کمی و توسعه کیفی مدنظر است. وی ادامه داد: با شرایط موجود در استان در بحث توسعه کمی با وجود مراکز آموزشی ازجمله مراکز دانشگاه آزاد در شهرستانها ایجاد دانشگاه جدید در یک منطقه شاید هدر رفت منابع و ظلم در حق کشور باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد همچنین گفت: در اسفندماه گذشته بیش از ۲۱ رویداد در دو بخش ایده آرا و اسندآپ ویکند برگزار و طی آن بیش از ۵۱۰ ایده را دریافت کردیم که ۶۰ ایده بهعنوان برترینها برگزیده و معرفی شدند.
دهقانی با اشاره به ظرفیت زیرساختی و بهویژه نظام آزمایشگاهی دانشگاه آزاد، آن را یکی از بزرگترین نظام آزمایشگاهی کشور برشمرد و بیان کرد: دانشگاه آزاد در استان یزد تنها دانشگاهی است که در ۱۰ شهرستان فضا آزمایشگاهی و مرکز رشد دارد. وی افزود: هماکنون این دانشگاه بهعنوان بزرگترین دانشگاه استان یزد با ۱۶ هزار دانشجو، ۴۵۰ هیئتعلمی تماموقت، ۴۰۰ هیئتعلمی مدعو، بیش از ۸۵۰ کارمند و ۱۰ واحد در شهرستانها و همچنین ۲۳ مدرسه و ۳۵۰۰ دانشآموز در استان از دبستان تا دکتری در تمام مقاطع و تمام رشتهها در حال عرضه خدمات آموزشی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود، مقایسه دانشگاه آزاد را با برخی از مؤسسات غیرانتفاعی اجحاف در حق کشور دانست و گفت: انتظار این است که ظرفیت این دانشگاه با وجود اساتید برجسته کشوری و استانی و خدمات ارزشمند در طول ۴۰ سال گذشته پایکار کشور استفاده شود و این ظرفیت در ارزیابی ها و کارگروههای زیر برنامه استفاده شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد یزد در شش ماهه اخیر در جذب اعتبارات کشوری موفق بوده است، گفت: متاسفانه مشکلات نقدینگی گریبان گیر پروژههایی ازجمله مرکز نوآوری پوشاک، سرای رباتیک و دیگر مراکز نوآوری است که خدمات آن مستقیم به مردم ارائه میشود.
دهقانی در ادامه با اشاره به این که هیئتامنا دانشگاه آزاد استان اعضایی دارد که استاندار عضو حقوقی است، افزود: مدیران سازمان مدیریت و برنامهریزی استان یزد افتخار عضویت کمیسیون دائمی برنامه ما داشتند که این کمیسیون طرحهای اقتصادی تائید و نهایی میشود تا در هیئتامنا بررسی شود که امیدواریم از نظرات ارزشمند شما استفاده کنیم یک جایگاه ارزشمند برای توسعه استان است. مراکز نوآوری و آموزشی بینظیر دانشگاه آزاد استان در کشور
وی مرکز نوآوری فولاد اردکان، نمایشگاه کاشی و آزمایشگاه سرامیک در میبد، آزمایشگاه برق و زیستشناسی در اشکذر، رصدخانه و مرکز تحقیقات زلزله در تفت و ساختمانهای علمی دیگر در مهریز، ابرکوه، خاتم و سایر شهرستان را در کشور بینظیر خواند و تأکید کرد: درصورتیکه این ظرفیتها دیده و اعتماد شود که با قوت قلب بیشتر حرکت کنیم و رویکرد این است که آموزش را متحول کنیم.
انتهای پیام/الف
شناسه خبر: 253730