توسعه مشاغل خانگی یکی از برنامههای اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ابرکوه است و رئیس این اداره میگوید ایجاد بازارچه برای تولیدات خانگی یکی از وظایف شهرداری است و از سوی دیگر عضو شورای شهر معتقد است بازاریابی و برند سازی مشکل اصلی است نه ایجاد بازارچه.
به گزارش خبرنگار فارس در ابرکوه، ناصر زارع، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان، در جلسهای با حضور بانوان کارآفرین و برخی مسئولین شهرستان با تأکید بر ضرورت توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: مشاغل خانگی به عنوان یکی از فعالیتهای مهم و زودبازده در کشور محسوب شده و در این زمینه شاهد توسعه بیشتر زمینههای خوداشتغالی بانوان هستیم.
وی افزود: قابلیت انجام این نوع کسبوکار در منزل مزایای فراوانی از جمله حذف هزینههای اجاره یا خرید محلی برای فعالیت، ایجاد تعادل و توازن بین مسئولیت خانوادگی بانوان با فرصتهای اشتغال، استفاده از تمام ظرفیتها و نیروی کار دیگر اعضای خانواده و استفاده مطلوب از فضای کسبوکار و فعالیت در کنار خانواده و ... دارد.
زارع تصریح کرد: برای اینکه بانوان نیز بتوانند به اقتصاد خانواده کمک کنند کمیته توسعه و حمایت از مشاغل خرد و خانگی در ابرکوه با شعار هر خانه یک کارگاه تشکیل شده است.
با اجرای این طرح افزایش اشتغالزایی، کاهش نرخ بیکاری، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت خانوارها را شاهد خواهیم بود.
رئیس اداره تعاون ابرکوه با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی سد راه مشاغل خانگی، نداشتن بازارچه است، تأکید کرد: طی سالهای اخیر مکاتبات فراوانی با شهرداریها جهت راهاندازی بازارچه مشاغل خانگی که بر طبق قانون یکی از وظایف این نهاد است، صورت گرفته و متأسفانه تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکردهایم.
در ادامه این جلسه بانوان کارآفرین و فعالان حوزه صنایعدستی نیز به بیان مشکلات خود پرداخته و اظهار کردند: کارآفرینان نیازمند آموزش هستند تا بدانند نیاز روز جامعه چیست و چه چیزی تولید کنند، چگونه تبلیغات و بازاریابی انجام دهند. ضمن اینکه داشتن بازارچه ویژه صنایعدستی و مشاغل خانگی همیشه مورد مطالبه فعالین این حوزه بوده و هست.
برخی دیگر از کارآفرینان، کوتاه شدن پروسه طولانی و خستهکننده دریافت تسهیلات و بروکراسیهای اداری، فراهم شدن بستر شرکت در نمایشگاههای شاخص استانی و کشوری را مطالبه کردند.
سپس زهره فلاحزاده، عضو شورای اسلامی شهر ابرکوه با بیان اینکه بانوان تلاش دارند با کمترین سرمایه باری از دوش مشکلات اقتصادی خانواده بردارند، اظهار کرد: بانوان کارآفرین میتوانند در سایه ایجاد تعاونیهای مختلف در زمینه فعالیت خود و یا تشکیل انجمن صنفی، بسیاری از مطالبات خود را پیگیری و نیازهایشان را برطرف نمایند که اطلاعرسانی در این زمینه بر عهده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وی با طرح این پرسش که مگر چند شهرستان همسطح ابرکوه دارای بازارچه دائمی مشاغل خانگی هستند؟ تصریح کرد: به نظر میرسد مهمترین و بزرگترین مشکل بانوان در زمینه آموزش، برندینگ و بازاریابی است نه بازارچه.
فلاح زاده اذعان کرد: راهاندازی بازارچه پاسخ درستی برای مشکلات مشاغل خانگی نیست و دردی را دوا نمیکند. با توجه به اینکه بازار تولیدات خانگی بانوان در ابرکوه اشباع شده است، فراهم کردن شرایط فروش محصولات در خارج از شهرستان و استان یکی از راهکارهای رفع این مشکلات است.
پایان پیام/ف