یزد- نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با بیان اینکه رشته های دانشگاهی متناسب با نیاز جامعه نیست، گفت: اولین مواجهه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی، بیکاری است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدصالح جوکار صبح امروز در دیدار با معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در گذشته بسیار مورد توجه قرار داشت، بحث مهارتآموزی بود و شاید این مهارتها متناسب با استانداردهای فنی و حرفهای کشور نبود اما به خوبی نشان دهنده جایگاه مهارتآموزی در کشور است.
خبرنگار مهروی عنوان کرد: مردم یزد بر اساس همین آموزهها حرکت کردند و این معماری و آبادانی و تمدن را در دل کویر ایجاد کردند و امروز همین موضوع به یک فرهنگ تبدیل شده است.
جوکار با بیان اینکه در دورهای توسعه استان یزد بر پایه صنایع سخت شکل گرفت، افزود: این صنایع با ویژگیهای اقلیمی و فرهنگی یزد همخوانی نداشت و همین موضوع سبب مهاجرپذیری گسترده شد به گونهای که در یکی از شهرستانهای استان بیش از 50 درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی غیر یزدی هستند.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتآموزی بیان کرد: در سیاستهای بالادستی توجه ویژهای به مباحث آموزش فنی و حرفهای صورت گرفته و حتی در برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش و آموزش عالی ملزم به توسعه آموزشهای فنی و حرفهای شدهاند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با انتقاد از اینکه متاسفانه این اقدام در این دو وزارتخانه عملی نشد، گفت: شاید ساختار بروکراسی موجود در این دو نهاد مانع از تحقق این موضوع شده است.
جوکار ادامه داد: خواه ناخواه ما برای توسعه کشور نیاز به بهره مندی از نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص داریم که باید در یک بخشی این نیرو آماده و تربیت شود که دانشگاه های ما به غیر از رشته های فنی در دیگر عرصه ها آموزش محض است و چیز دیگری درون خود ندارد.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس افزود: با توجه به همین موضوع، نخستین مشکلی که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی با آن مواجه می شوند، بحث تامین شغلشان است چرا که داده های ارائه شده به این فرد امروز متناسب با شرایط شغلی استان و کشور نیست.
وی با بیان اینکه بار آموزش مهارتی کشور بر دوش سازمان آموزش فنی و حرفه ای است، گفت: فنی و حرفه ای به راحتی می تواند این گردونه آموزشی را کامل کند و افرادی که بیرون از حلقه مهارتی و اشتغال مانده اند را با ارائه آموزش های به روز و جدید تقویت کند.
جوکار افزود: در این زمینه لازم است که سرفصلهای آموزشی، مربیان و تجهیزات کارگاهها به صورت کامل به روز باشند و از تکنولوژی روز دنیا عقب نمانیم.
جوکار امکانات برخی هنرستانهای فنی و حرفهای را بسیار قدیمی دانست و گفت: ما اکنون در کشور اصلا تولید پیکان نداریم ولی همچنان هنرستانها در رشته مکانیک موتور پیکان را برای آموزش در اختیار دانشآموزان قرار میدهند.
شناسه خبر: 305386