یکی از مدیران موفق مدرسه در استان یزد گفت: مدیران مدارس کمترین نقش را در هدف گذاری نظام آموزشی دارند و این میتواند یکی از دلایل معطل شدن اهداف در مدیریت مدارس کشور باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهای رسمی کشور نظام است که به طور بالقوه ظرفیت عظیمی برای رشد و توسعه همه جانبه جامعه دارد و و میتواند نقش ارزندهای در تحقق آرمانها و چشم اندازهای علمی و تربیتی کشور داشته باشد.
اما ایفای نقش آموزش و پرورش در کشور مستلزم فراهم نمودن اسباب و شرایط مطلوبی است که یکی از این عوامل نقش تعیین کننده مدیران مدرسه است.
در دنیای فعلی نقش مدیران به گونهای جدید تعریف شده و مدیران مدارس رهبران آموزشی محسوب میشوند که هدایت گران مجموع عوامل آموزشی مدرسه در نظر گرفته شده است و نقش بی بدیلی در اثر بخشی اهداف آموزشی نظام آموزش و پرورش ایفا میکنند.
محسن زارع، یکی از مدیران موفق مدرسه در یزد به خبرنگار فارس اظهار کرد: در مدرسه مدیری موفق و لایق است که ساختار آموزشی مدرسهاش یک ساختار هدفمند باشد و تصمیم گیریها نیز برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده انجام شود.
وی افزود: مدیران مدارس مقاطع تحصیلی مختلف باید همیشه یادشان باشد که فقط با جسم فیزیکی دانشآموزان سر و کار ندارند، بلکه این گوهر وجود دانش آموزان است که در حقیقت تحت تأثیر مدیریت مدیران مدارس قرار میگیرد.
زارع با بیان اینکه هر چقدر میزان مشارکت جویی و مشارکت پذیری کادر آموزشی و دانش آموزان در امور مختلف بالاتر باشد، شور و نشاط پایداری در مدرسه حاکم خواهد بود، گفت: مدرسه فضایی است که کل کشور و جامعه را از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میتواند تحت تاثیر خود قرار دهد.
وی تأکید کرد: مدیران مدارس باید این سوال را از خود بپرسند که به دنبال چه دستاوردی برای مدرسه، سازمان و کشور هستند و همچنین مدیران مدارس باید بدانند که نکته فرهنگی آنها چیست و چقدر آرمانهای کشور و اهداف کلان کشور برایشان مهم است.
این مدیر نمونه مدرسه در استان یزد تصریح کرد: اگر قرار باشد مدیران نقش ماندگاری را رقم بزنند نیاز است که مسیر درستی را انتخاب کنند و گذر از این مسیر جز با کوشش مستمر و ثبات در مقصد شدنی نیست و لذا به منظور بهبود اداره مدارس و کیفیت بخشی به آن و همچنین تحقق اهداف آموزش و پرورش عملکرد مدیران ارزیابی میشود.
زارع خاطرنشان کرد: باتوجه به این نکته که قبل از ارزیابی عملکرد دیگران باید از خود ارزیابی به عمل آورد که آیا به عنوان سیستم خلاق و پویا نقش خود را به نحو احسن این ایفا نموده است.
نظام آموزشی / مدیریت و رهبری
وی با بیان اینکه بیشک نظامهای آموزشی بدون مدیریت قادر نخواهند بود که پاسخگوی مسئولیتهای روز افزون باشند، اظهار کرد: از طرفی تمامی اولیا دانشآموزان و نظامهای آموزشی تمایل دارند که تربیت فرزندان را به دست افرادی بسپارند که دارای عملکرد مثبت و اثربخش بخش باشد.
زارع ادامه داد: مدیران و رهبران آموزشی در مدارس برهمه جنبه های مدارس اثر میگذارند آنان سیستمی را اداره میکنند که محصول نهایی آن انسان متعلم است، بنابراین مدیریت و رهبری در مدارس بیشترین تاثیر بر اهداف مدرسه و دانش آموزان میگذارند.
این مدیر مدرسه برتر در استان یزد گفت: اولین رکن اثر بخش مدیریت اعتقاد به اهداف و تعهد به آنها است و بدون اعتقاد به هدف ترسیم شده یکی از آسیب های مهم در مدیریت به شمار می آید و نکته قابل توجه در آموزش و پرورش دور بودن مدیران از هدف گذاری کلی در نظام آموزشی است.
زارع بیان کرد: میتوان ادعا نمود که مدیران مدارس کمترین نقش را در هدف گذاری نظام آموزشی دارند و این میتواند یکی از دلایل معطل شدن اهداف در مدیریت مدارس به شمار آید زیرا کمترین احساس تعلق و همسویی در مدیران در زمینه اجرایی اهداف نظام آموزشی وجود دارد.
وی افزود: مدیران موفق هرگز از منفعتی که ممکن است از مطالعه نصیبشان شود غافل نمیشوند، مطالعه نوعی انگیزه بخشی به حساب می آید برای موفقیت در مدیریت همیشه باید آماده یادگیری نکات و مطالب جدید بود .
زارع در خصوص چالشهای مدیریت در مدارس نیز خاطرنشان کرد: مدیریت، شغلی سخت و طاقت فرسا است برای اینکه مدیران بایستی با منابع محدود و امکانات کم به انتظارات مشتریان پاسخ دهند.
این مدیر موفق در استان یزد با اشاره به اهمیت بالا بودن دانش اجتماعی و اطلاعات عمومی مردم، گفت: در این شرایط وظیفه مدیران سنگین و مضاعف است برای اینکه مدیران در این شرایط می بایست با قدرت رهبری و هماهنگی شان برای جلب رضایت مشتریان تلاش کنند.
وی کمبود شدید منابع مالی، نبود امکانات مناسب آموزشی، عدم توجه به حق و حقوق مدیران مدارس، دغدغههای مربوط به فضاهای آموزشی تخصصصی و مختلف نظیر آزمایشگاه، کتابخانه و سالن ورزشی از جمله دغدغههای مدیران مدارس استان یزد کشور است.
زارع در پایان تأکید کرد: اگر میخواهیم مدیریت در مدارس فعال شود باید مدیران مدارس از سوی آموزش و پرورش در کارگاههای مرتبط با محتوای مدیریتی شرکت کنند با اجرای این کلاسها بروزرسانی مدیران صورت میگیرد و همچنین طی یک سال فرآیند مدیریتی مورد ارزیابی و اصلاح قرار بگیرد.
پایان پیام/ر