وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مطالبه تعلیم و تربیت از آموزش و پرورش باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود، گفت: باید از سواد اسمی به سواد چندبعدی برسیم سوادی که منجر به ایفای مسئولیت اجتماعی شود.
به گزارش خبرگزاری فارس در میبد، یوسف نوری در ادامه سفر دوم هیأت دولت سیزدهم به استان یزد، صبح امروز با حضور در جمع خیرین، فرهنگیان و مدیران شهرستان میبد، با اشاره به اهمیت اشراف معلم بر تمام عرصهها، اظهار کرد: نظام آموزشوپرورش ما برای دیروز است؛ بهگونهای که درس میدهیم و انتظار داریم که فرزندانمان در آینده و به زمان خودشان تربیت شوند.
وی با تأکید بر اینکه معلمها باید خودشان بهصورت شبکهای مسئله شناسی و هماندیشی کنند و برنامه خود را ارائه دهند تا در صورت کاربردی بودن آن را در کل نظام آموزشوپرورش پیاده کنیم، افزود: این که میگوییم نظام آموزشوپرورش برای دیروز است؛ تنها مشکل آموزشوپرورش نیست؛ بلکه در کل نظام تربیتی کشور این مشکل را داریم و باید تحولی در این زمینه رخ دهد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مصداق این که فناوری اطلاعات و ارتباطات آمد و بسیاری از بزرگترها از بچهها جا ماندند، گفت: در حوزه نسلهای مدارس یا دانشگاهها عموماً در نسل اول هستیم و تنها بهصورت آموزش محور عمل میکنیم؛ فقط انگشتشمار مدارس بهصورت پژوهش محور کار میکنند؛ تعداد اندکی از دانشگاهها کارآفرین محور و بهندرت مسئولیت اجتماعی محور هستند.
نوری با بیان اینکه مدیران مدرسه باید توجه و تمرکز خود را بر تعلیم و تربیت متمرکز کنند، تصریح کرد: سرویس ایاب و ذهاب، وضعیت مدارس در مسائل متفرقه از جمله بهداشت، مسائل عمرانی و ساختمانی و ... از تمرکز مدیران مدرسه بر مقوله تعلیم و تربیت میکاهد.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: آموزشوپرورش باید به تعلیم و تربیت بپردازد؛ اینکه مسائل متفرقه اضافه شود، باعث میشود تا از گسترش تعلیم و تربیت جا بمانیم.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم آموزشوپرورش چرخش تحولآفرین داشته باشد، باید مطالبه تعلیم و تربیت از آموزشوپرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شود، بیان کرد: باید از سواد اسمی به سواد چندبعدی برسیم سوادی که منجر به ایفای مسئولیت اجتماعی شود؛ سواد از اسمی به مفهومی تبدیل شود و دانش آموزان به فهم و تحلیل کافی برسند و تنها به استنتاج کفایت نکنند.
نوری با تأکید بر اینکه وظیفه داریم کمبود معلم و کلاس را پیگیری کنیم، گفت: پیگیری میکنیم تا برای سال آینده کمبود معلم در کلاس درس را نداشته باشیم.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: شهر میبد زمینه خوبی برای تربیت مدیران دارد و میتوان الگوی میبد در زمینه تربیت مدیران آموزشوپرورش، مدیرانی که بتوانند تعلیم و تربیت ۶ ساحتی را راهبری کنند را برای کل کشور پیاده کنیم.
وی با اشاره به نظام رتبهبندی، اظهار کرد: معلمها نظام رتبهبندی را به عرصهای برای ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت تبدیل خواهند کرد.
نوری افزود: رتبهبندی نظام خاصی است و لازم است آییننامه و شیوهنامه را بهطور دقیق مطالعه کنند، رتبهبندی یکی از امتیازات نظام تعلیم و تربیت است، نظام تعلیم و تربیت دو الگوی عملی داشت؛ یکی امور تربیتی که از بین برده شده است و تأکید مقام معظم رهبری است که جبران کنیم و دیگری خیرین مدرسهساز است که وضعیت خوبی دارد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه خیرین مدرسهساز نماد بارز ایفای مسئولیت اجتماعی هستند و این مقوله در خیری تجلی یافته است، گفت: معلمان خرید خدمات نصف حقوق و نصف بیمه میگرفتند که در دولت سیزدهم حقوق و بیمه آنها کامل شد.
پایان پیام/الف