ایسنا/یزد معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با بیان این که رویدادها و جشنوارهها موتور محرکه توسعه مقاصد گردشگری هستند، بر استمرار و تولید محتوی در این حوزه تاکید و اعلام کرد: سال آینده، سال تولید محتواهای گردشگری به زبانهای خارجی با استفاده قانونی از ظرفیت معینهای اقتصادی این رویدادهاست.
«علی اصغر شالبافیان» امروز جمعه سیزدهم اسفندماه در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی محصولات کنجدی در اردکان، ضمن خداقوت به تلاشهای چهار ماهه برگزارکنندکان این جشنواره، اظهار کرد: گردشگری، یک صنعت رویداد محور است و برای اینکه بتوانیم مقاصد گردشگری جدیدی ایجاد کنیم باید یک جرقههایی را برای توسعه مقصدهای گردشگری ایجاد کنیم.
وی با بیان این که رویدادها به عنوان محرکه و گام اولیه توسعه مقاصد جدید هستند، علت آن را ارتباط بسیار سادهتر و قابل فهمتر عموم مردم با جشنوارهها دانست و از آن به عنوان نقطه ثقل توسعه مقاصد گردشگری یاد کرد.
شالبافان استمرار این قبیل رویدادها و جشنوارهها در کشور و اردکان را نیز مهم خواند و گفت: برگزاری منظم و در چارچوبی دقیقتر این جشنواره خیلی بهتر در مقصد شدن اردکان کمک خواهد کرد.
وی تاکید کرد: وقتی این تدبیر در مردم اردکان بوده که بدون این که کنجد در اردکان کشت شود، بتوانند خود را به عنوان مهمترین شهر تولید فرآوردههای کنجدی کشور معرفی کنند، در واقع از این موتور محرکه و متمایز کننده اردکان از دیگر شهرهای استان و کشور برخودار هستند.
وی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰۰ کارگاه فراورده کنجدی در اردکان، خاطرنشان کرد: هر کدام این کارگاهها ویژگی منحصر بفرد بازدیدی و گردشگری دارند لذا در سالهای آینده میتوان بازدید از این کارگاها را نیز در دستو کار قرار داد.
معاون گردشگری کشور با تاکید بر لزوم تولید محتوا برای غنای بیشتر جشنوارهها، بیان کرد: برگزاری جشنواره نقطه شروع توسعه مقصد گردشگری است ولی استمرار آنها نیزامند معرفی محتواهای تولید شده آن به کل کشور است لذا دبیرخانه جشنواره فرآوردههای کنجدی باید به طور کار مستقر در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گیرد و این نه تنها در مورد این جشنواره بلکه در مورد همه بهانههای تبدیل یک منطقه به مقصد گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در مورد اهمیت تبدیل شهرهایی مانند اردکان به مقصد گردشگری به ویژه شهرهایی که به مرکز استانهایی مانند یزد نزدیک هستند، گفت: شهرهای یزد نباید رقیب هم در توسعه گردشگری باشند بلکه می توانند در حوزه گردشگری نقش مکمل یکدیگر را ایفا کنند و بخشی از بار گردشگری مرکز استان را به دوش کشند.
شالبافان از تدبیر نمایندگان مجلس و پیشنهاد وزارت میراث برای اختصاص بودجه سال آینده به امر تولید محتوی گردشگری به زبانهای خارجی نیز خبر داد و گفت: این موضوع در لایجه بودجه مطرح و در کمیسیون تلفیق نیز تصویب شد و امیدواریم با تایید این مصوبه در شورای نگهبان، هزینه تولید و ترجمه این محتواها به زبان خارجی در قالب هزینههای قابل قبول مالیاتی به شکل قانونی و انگیزه بخش اجرایی شود و از ظرفیت معینهای اقتصادی که به خوبی در استان یزد از آنها استفاده میشود، بیشتر بهره گرفت.
وی در ادامه با اشاره به تهیه تقویم رویدادهای گردشگری در اداره توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گفت: هدیه امروز ما به مردم خوب اردکان این خواهد بود که جشنوارههای محصولات کنجدی اردکان، انار عقدا و نیز جشنواره زردک خرانق به عنوان رویدادهای ملی در این تقویم گردشگری ابلاغ شود که در سطح ملی هم از انها حمایت خواهیم کرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: منتها برای توسعه گردشگری نیاز به مفاهمه است چرا که برگزاری این جشنوارهها دارای ظرافتهایی است و نباید موجب تلقیهای متفاوتی از آنها شود لذا در ابلاغیه به استانها در مورد جشنوارهها، استانداردهایی را نیز داریم و کلیه ارزشهای محلی، فرهنگی و اسلامی پاس داشته شود و مورد احترام قرار گیرد.
وی به ذکاوت یزدیها در ایجاد ارزش افزوده در صنایعی مانند فراوردههای کنجدی، نساجی و حنا که مواد اولیه هیچکدامشان در داخل استان تولید نمیشود، اشاره کرد و آن را فرصنعتی مغتنم خواند.
شالبافان در پایان نیز با اشاره به انسجام و اتحاد و نوع نگاه تمام مسئولان استان به گردشگری، اظهار کرد: این ویژگیها در استان یزد اقتضا میکند که یزد در توسعه گردشگری تنها به داخل استان اکتفا نکند بلکه میتواند الگویی برای سایر استانها نیز باشد و در توسعه گردشگری دیگر استانها به ویژه استانهای همجوار کمک کند.
در پایان این مراسم با حضور استاندار، معاون استاندار و مسولان حاضر از تندیس دومین جشنواره فرآوردههای کنجدی اردکان رونمایی و از تولیدکنندگان و غرفهداران حاضر در این جشنواره لوح تقدیر تجلیل شد.
انتهای پیام
شناسه خبر: 119467