رفتن به مدرسه شاید برای بیشتر دانشآموزان یک امر عادی و حل شده باشد اما برای خانوادههایی که قرار است فرزندشان برای اولین بار سر کلاس درس حاضر شوند گاهی مشکلاتی را به وجود میآورد.
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، خیلی از بچه ها نمیتوانند با این موضوع که قرار است نیمی از روز را از محیط خانه و یا از پدر و مادر فاصله بگیرند کنار بیایند در چنین مواردی بچه ها برای رفتن به مدرسه بهانه جویی کرده و والدین را به دردسر میاندازند حال این سوال پیش میآید چه راهی وجود دارد تا بچههای کلاس اولی با رفتن به مدرسه کنار بیایند و بتوانند خود را با محیط جدید وفق دهند.
آسیه رزمنده، معلم پایه اول در گفتوگو با خبرنگار فارس از یزد در این باره اظهار کرد: از مهمترین معضلات کودکان در بدو ورود به مدرسه وابستگی است که به خانواده دارند که این وابستگی در تعدادی از دانشآموزان به صورت وابستگی عاطفی و برخی دیگر از کودکان نیز وابستگی شان در انجام کارهای شخصی است.
وی افزود: مهمترین توصیه ما به والدین این است که در فرصت باقی مانده تا شروع سال تحصیلی انجام برخی از کارهای شخصی را به کودکان خود آموزش دهند.
این معلم پایه اول ابتدایی گفت: برای اینکه کودکانتان بفهمند با چه چیزی در مدرسه روبرو خواهند شد و برای رفتن به مدرسه چه کارهایی باید انجام دهند را به نمایش بگذارید و سعی کنید تمام حرکاتی را که قرار است فرزندتان برای رفتن به مدرسه باید انجام دهد رویش پیاده کنید.
رزمنده با اشاره به تشویق بچهها برای به موقع رسیدن به مدرسه تاکید کرد: سعی کنید فرزندتان را نیم ساعت قبل از رسیدن سرویس بیدار کنید به موقع بیدار شدن فرزندتان باعث میشود با آرامش خود را برای مدرسه آماده کند و تمرکزش برای رفتن به مدرسه نیز بیشتر شود همچنین تشویق بچه ها برای به موقع رسیدن به مدرسه نیز میتواند راه موثری برای بیدار کردن اول صبح آنها باشد.
وی با بیان اینکه مدت خداحافظی فرزند با والدین باید کوتاه باشد بیان کرد: ایجاد یک خداحافظی گرم و متفاوت روحیه بچه ها را برای رفتن به مدرسه بالا می برد که این کار باعث میشود خاطرات خوش در ذهن فرزندتان ایجاد کند.
معلم پایه اول ابتدایی گفت: به هیچوجه برای آوردن فرزندتان از مدرسه دیر نکنید پس از اینکه فرزندتان را پس از پایان کلاس مشاهده کردید به او بگویید( تو افتخار منی) با گفتن چنین کلماتی حس بزرگ شدن را به فرزندتان القا کنید.
وی به تغذیه مناسب کودک اشاره کرد و گفت: گرسنگی در کودکان آنها را بدخلق و عصبی میکند پس به تغذیه کودک رسیدگی کنید و تغذیه سالم و مناسبی را با او همراه کنید که تغذیه خوب در یادگیری کودکان تاثیر فراوانی دارد.
رزمنده ادامه داد: در انجام تکالیف کودک نظارت و برنامه ریزی داشته باشید و برای درس خواندن و نوشتن مشق به کودکان خود فشار نیاورید و همچنین ازمقوله تشویق برای انگیزه دادن به بچه ها استفاده کنید به معلم اعتماد کنید زیرا معلم بهتر میداند از چه روشی برای آموزش به بچه ها استفاده کند .
وی عنوان کرد: از والدین کلاس اولیها تقاضا میکنیم با معلم فرزند خودشان همدلانه ارتباط برقرار کنند والدین باید سعی کنند به معلم انگیزه و انرژی دهند تا حتی اگر مشکلی هم وجود دارد آن را اصلاح کند، والدین این نکته را مد نظر داشته باشند به هر اندازه با معلم کلاس اول همراهی کنند به همان میزان در فرآیند تحصیلی دانش آموز مفید خواهند بود.
مهدی زارعی، مشاور کودک در خصوص تاثیر والدین و معلم بر دانشآموز سال اولی نیز به خبرنگار فارس اظهار کرد: والدین و معلمان با خونسردی و آرامش و با برنامهریزی منظم کودک را با قوانین مدرسه آشنا کنند زیرا که اولین سال ورود به آموزش رسمی برای کودکان سال اولی بسیار حیاتی و مهم و میتواند در تعیین آینده تحصیلی و شغلی و خانوادگی بسیار تاثیر گذار باشد.
وی یکی از مهمترین کارکردهای مدرسه را دستیابی به استقلال نسبی دانست و افزود: کودکان دارای اضطراب جدایی، کودکانی هستند که ورود به مهدکودک، پیشدبستانی یا دبستان را به دلیل ناتوانی در جدا شدن از مادر یا مراقب به راحتی نگذرانده و از سوی دیگر درمان هم نشده اند.
این اضطراب به هر دلیلی که باشد، اجازه استقلال و دور شدن کودک از مادر یا مراقب اصلی را نمی دهد.
در این شرایط دانش آموز نمی تواند در مدرسه و کلاس درس با دیگران ارتباط بگیرد، احساس راحتی کند و تمرکز برای یادگیری داشته باشد؛ از طرفی، گریه و بی قراری کرده و مادر مجبور می شود تا مدت ها و حتی ماهها، هر روز در مدرسه و پشت کلاس درس حضور داشته باشد.
پیام های منفی به کودک ندهید
این روانشناس کودک افزود: برخی از مادران ناخواسته با زبان کلامی یا غیرکلامی درمورد مدرسه، معلم، تکالیف و سایر دانش آموزان، پیامهای منفی به کودک خود انتقال می دهند و زمینه استرس بیشتری را برای او فراهم میکنند.
« به عنوان مثال به او میگویند؛ "مواظب باش وسایلت را گم نکنی"، "مراقب باش زمین نخوری و لباست پاره نشه"، "معلمت را اذیت نکنی"، "با دست کثیف خوراکی نخوری"، "توی کلاس حواست به این ور و اون ور پرت نشه" و... درحالیکه هدف از مدرسه رفتن، یادگیری و لذت بردن از مدرسه و هر آنچه به مدرسه مربوط می شود، است.
هرگز کودک را از مدرسه، تکلیف و معلم نترسانید و نکات و توصیه ها را به شکل منفی تذکر ندهید.
این روانشناس کودک ادامه داد: بهتراست از مدتها قبل از ورود به مدرسه و حتی در ایام مدرسه به او آموزش دهید چگونه از خودش مراقبت کند، از وسایلش محافظت کرده و با هم کلاسیها ارتباط بهتری برقرار کند.
تمام جملات و تذکرات را به شکل مثبت ارائه دهید تا در ذهن او هم مثبت شکل بگیرد چراکه پیام منفی، نه تنها به کودک استرس وارد میکند، رفتار صحیح هم به او آموزش نمیدهد بلکه فقط رفتار نادرست را گوشزد میکند درحالی که جملات مثبت رفتار درست را برای کودک مشخص میکند.
مثلا به جای جملات قبلی می توانید بگویید، "هر زمان تشنه ات شد از خانم معلم اجازه بگیرو آب بخور"، "زنگ آخر که زده شد دقت کن همه وسایلت را در کیفت گذاشته باشی"، "خانم معلم مهربان است، تو را دوست دارد و می خواهد مطالب بسیار خوبی به تو بیاموزد پس به حرفهای معلم دقت کن.
چند دقیقه زودتر از پایان کلاس، در مدرسه حضور داشته باشید
زارعی در توصیه به والدین در خصوص حضور در مدرسه زودتر از پایان کلاس تاکید کرد: اگر بعد از پایان کلاس، والدین به دنبال کودک می روند، باید حتما چند دقیقه زودتر از پایان کلاس ها، در مدرسه حضور داشته باشند:« چند دقیقه دیرتر رفتن والدین برای آوردن کودک به خانه، می تواند آغازی برای اضطراب جدایی وی باشد.
تمرکز والدین به انجام تکالیف کودک خلاصه نشود
وی با بیان اینکه تمرکز والدین فقط روی تکالیف کودک به کودک استرس وارد میکند بیان کرد: والدین باید توجه داشته باشند که تمرکز آن ها با ورود کودک به مدرسه فقط برای انجام تکالیف خلاصه نشود چرا که کودک تازه وارد کلاس اول شده است و نباید مشق و تکلیف برای او جنبه فشار، اجبار و استرس داشته باشد.
کودک باید در حین یادگیری و آموختن، از تکالیف خود لذت ببرد؛ براین اساس توصیه میشود نه با سختگیری و نه با سهل گیری و بی تفاوتی، بلکه با شیوه ای متعادل، فرزند خود را در سپری کردن موفق کلاس اول همراهی کنید.
کمالگرایی والدین (یعنی اینکه کودک باید همه چیز را به بهترین شکل انجام دهد) به کودک و علاقه او به مدرسه و تحصیل آسیب می زند.»
این روانشناس کودک در پایان تأکید کرد: نکته بسیار مهمی که توصیه می شود والدین خصوصاً در کلاس اول دبستان حتماً مدنظر قرار دهند این است که بازی، خلاقیت و جذابیت را چاشنی آموزش به کودک و تکالیف آموزشی وی کنند.
پایان پیام/ر