جاده ابرکوه مهردشت به دلیل تک بانده بودن و حجم تردد سنگین قربانیهای زیادی می گیرد و علیرغم داشتن مصوبه استانداری مبنی بر تکمیل این پروژه تا پایان سال 1401، هنوز این مهم عملیاتی نشده وعدههای مسئولان روی زمین مانده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، جاده ابرکوه مهردشت یکی از محورهای پرتردد و درعینحال غیر استاندارد است که مسیر تردد بیش از ۱۶ هزار نفر از اهالی بخش بهمن بوده و پس از افتتاح جاده مروست بار ترافیکی این جاده با حضور خودروهای سنگین و کامیونها بسیار افزایش یافته و قرار است به زودی مسیر یزد شیراز نیز از این جاده بگذرد.
حجم تصادفات بسیار بالا در این جاده به دلیل تک بانده بودن و کشته شدن بیش از ۳۰ نفر و معلول و مجروح شدن تعداد زیادی از افراد که در این محور در حال تردد بودند صبر مردم بخش بهمن را لبریز کرده است.
مصوبهای که اجرایی نشد
یکی از اهالی بخش بهمن در گفتوگو با فارس اظهار کرد: تاکنون چندین بار برای این محور بودجه تصویب شده است که کار به کندی پیش رفته و با اینکه از سال ۹۸ این طرح کد گرفته و سال قبل هم از مصوبات سفر استاندار بودجه اختصاص داده شده است؛ اما متأسفانه پیشرفتی نداشته و همچنان این جاده خطرناک از مردم منطقه قربانی میگیرد و با جان مردم بازی میشود.
محسن توحیدی خواه افزود: این محور با وضعیت نقاط خطرناک و غیراستاندارد و ناهمواریهایی که دارد یکی از محورهای خطرناک است و با توجه به اینکه تکمیل و ساماندهی آن از مصوبات سفر استاندار و نماینده مجلس است متأسفانه هیچ پیشرفت جدی نداشته است.
وعدههای نافرجام به مردم مهردشت
شهروند مهردشتی تصریح کرد: مدیرکل راهداری استان در جمع مردم مهردشت ابراز کرد که اگر از آسمان سنگ هم ببارد روز دوشنبه (۸ اسفند) کار را آغاز و در روز پنجشنبه ۱۱ اسفندماه، فاز اول (از سه فاز مشخص شده) را تکمیل و تحویل میدهد که باز هم این وعده همچون وعدههای قبلی علیرغم پیگیریهای مکرر، روز محقق نشد.
توحیدی خواه یادآور شد: تاکنون پیگیریهای زیادی از طرف مردم، اعضای شورای شهر مهردشت، امامجمعه بخش بهمن و سایر مسئولین انجام شده و اخیراً نیز از طریق مجمع مطالبه گران شهرستان دست یاری به سوی دادستان شهرستان دراز کرده و طی مکاتبه انجام شده، وی نیز قول پیگیری موضوع را داد.
وی تأکید کرد: واقعاً جای سؤال است که بعد از چند سال یک محور ۹ کیلومتری نباید تکمیل شود که دیگر شاهد از دست رفتن جان مردم نباشیم؟ این مسیر اینقدر طولانی بود که نیاز به تقسیم به سه فاز داشت که عملاً هیچکدام هم عملیاتی نشد؟، اینها فقط ضعف مسئولان را نشان میدهد که امید است حداقل به خاطر خانوادههای عزادار که عزیزانشان را در این محور از دست دادهاند، به خود آیند تا شاید در آینده شاهد اینگونه اتفاقات تلخ نباشیم که مادری در یک شب به عزای کودکان و همسرش بنشیند.
دوبانده شدن محور ابرکوه مهردشت وظیفه راهداری نیست
محمد رستگاری، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان یزد در این باره به خبرنگار فارس اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ پروژه اصلاح تقاطع روستاهای اسدآباد حسینآباد واقع در محور ابرکوه مهردشت توسط راهداری بر اساس اعتبار اولیه یک و نیم میلیارد تومانی و صرفاً به منظور اصلاح محدوده حادثهخیز، کلید خورد و نه امر دیگری.
وی با بیان اینکه تکمیل قسمت ابتدایی و انتهایی این محور نیز بر عهده شهرداریهای ابرکوه و مهردشت قرار گرفت، افزود: در سه سال گذشته هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (پنج میلیارد تومان اعتبارت ملی و مابقی استانی) اعتبار برای این دو پروژه هزینه شده و در حال حاضر اصلاح هندسی اولیه تقاطع صورت گرفته است و در حقیقت باند دوم در این محدوده حدود دو نیم کیلومتری ساخته شده است.
رستگاری تأکید کرد: ساخت باند دوم محور ابرکوه مهردشت وظیفه راهداری نیست و این پروژه جهت اصلاح تقاطعها و دسترسیهای اسدآباد حسینآباد برای ما تعریف شده بود. ضمن اینکه پس از سفر استاندار یزد به شهرستان ابرکوه و تصویب اجرای باند دوم، جلسهای استانی با حضور مجموعه سازمان مدیریت و برنامهریزی تشکیل و این مجموعه نیز اذعان داشت که اجرای باند دوم نیازمند اخذ ماده ۲۳ از وزارت خانه بوده و به حوزه راه و شهرسازی منتقل میشود.
مدیرکل راهداری استان یزد با اشاره به اینکه مجموعه راه و شهرسازی نیز در حال پیگیری جهت اخذ ماده ۲۳ است، تصریح کرد: دو بانده شدن محور ابرکوه مهردشت که در چشم اندازه ۱۰ ساله آینده به یکی از شریانهای مهم مواصلاتی تبدیل خواهد شد، حائز اهمیت بوده و در صورت تزریق اعتبارات ملی محقق خواهد شد.
رستگاری خاطرنشان کرد: در آخرین حادثه جاده ابرکوه مهردشت که منجر به فوت سه نفر از اعضای یک خانواده شد، قصور راننده و انحراف به چپ محرز بوده و نوع تصادف ارتباط چندانی با حوزه راه ندارد؛ اما بر حسب وظیفه و تعهد ما پس از وقوع حادثه در میان مردم بخش بهمن حضور یافته و قول مساعد جهت تکمیل تقاطع را دادیم که متأسفانه به دلایل مشکلات پیشآمده بین پیمانکار و کارخانه آسفالت کمی تأخیر ایجاد و نهایتاً تا پایان سال ۱۴۰۱ آسفالت انجام شد.
در نهایت بعد از گذشت بیش از چهار سال هنوز جاده ابرکوه- مهردشت که به دلیل تصادفات زیاد به جاده مرگ معروف شده، ساماندهی نشده و وعده مسئولان برای دوبانده کردن آن روی زمین مانده است.
پایان پیام/ف